• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
سازمان پیمان امنیت جمعی:

حضور داعش و طالبان پاکستانی در نزدیک مرزهای تاجیکستان بیشتر شده است

  • کد خبر : 12003
  • 26 دلو 1402 - 7:18
حضور داعش و طالبان پاکستانی در نزدیک مرزهای تاجیکستان بیشتر شده است

سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش حضور تندروان گروه داعش و تحریک طالبان پاکستان در نزدیکی مرزهای تاجیکستان با افغانستان خبر داده است. به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، اندری سردیوکوف، ارشدترین مقام نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: “تهدید عمده در برابر ثبات آسیای مرکزی، تروریستان بین‌المللی و سازمان‌های افراطی، به ویژه داعش و […]

سازمان پیمان امنیت جمعی از افزایش حضور تندروان گروه داعش و تحریک طالبان پاکستان در نزدیکی مرزهای تاجیکستان با افغانستان خبر داده است.
به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، اندری سردیوکوف، ارشدترین مقام نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: “تهدید عمده در برابر ثبات آسیای مرکزی، تروریستان بین‌المللی و سازمان‌های افراطی، به ویژه داعش و القاعده و دیگران است.”
این نظامی روسی همچنین گفته است: “به گونۀ ویژه، افزایش شمار تندروان شاخۀ خراسان گروه داعش و تحریک طالبان پاکستان در نزدیکی مرزهای جنوبی تاجیکستان ثبت شده است.”
مقام‌های این پیمان همچنان گفته اند که شبکۀ کمپ‌های آموزشی گروه‌های تروریستی در افغانستان و حضور جنگجویان خارجی به ویژه در ولایت‌های شمالی این کشور گسترش یافته است.
کمتر از دو هفته پیش، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفت که طالبان روابط نزدیک خود را با شبکۀ القاعده حفظ کرده و بر اساس این گزارش، القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است. گزارش حاکی است که القاعده یک انبار تسلیحاتی در ولایت پنجشیر نیز دارد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش همچنین گفته است که داعش هنوز هم تهدیدی برای افغانستان و منطقه است که اهداف آن در افغانستان، به ترتیب، شیعیان، طالبان و غیرنظامیان اند.
در این گزارش همچنان آمده است که شاخۀ خراسان داعش در افغانستان استراتژی جذب آن جنگجویان طالبان را که از صفوف این گروه ناامید شده اند، در پیش گرفته است. افزون بر این، داعش همچنان در صدد جذب جنگجویان خارجی است.
سردیوکوف همچنان گفته است که افزایش مهاجرت‌ها در افغانستان و “سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی، یکجا با بحران وضعیت اقتصادی و تزیید مشکلات بشری” در آن کشور ممکن سبب وخامت بیشتر وضعیت شود.
این مقام سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین گفت که قاچاق مخدر از افغانستان به بیرون، تاثیر منفی بر وضعیت تمام منطقه برجا می‌گذارد.
هفتۀ گذشته، ادارهٔ کنترول مواد مخدر تاجیکستان گفت که با وجود آنکه حکومت طالبان ادعا می‌کند که تولید مواد مخدر در افغانستان منع شده، سطح قاچاق مواد مخدر از این کشور به تاجیکستان کاهش نیافته است.
بر اساس آمار این اداره در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲.۵ تن مواد مخدر در مناطق مرزی تاجیکستان با افغانستان کشف و ضبط شد.
سال گذشته، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد با نشر گزارشی از تغییر شکل مواد مخدر در افغانستان خبر داده و از تولید سریع متامفتامین در افغانستان و افزایش قاچاق آن در داخل این کشور و کشورهای منطقه هشدار داده بود.
بر اساس این گزارش، قاچاق متامفتامین در افغانستان و کشورهای همسایه نزدیک به دوازده برابر افزایش یافته است.
گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که قاچاق متامفتامین نشان‌دهنده گسترش سریع تولید مواد مخدر و تغییر شکل احتمالی بازارهای غیرقانونی مواد مخدر است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12003

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.