• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
روزنامه هندی:

چین نیازمند معدن‌های لیتیوم و مس افغانستان است

  • کد خبر : 12006
  • 26 دلو 1402 - 7:48
چین نیازمند معدن‌های لیتیوم و مس افغانستان است

روزنامه هندی یوراشین تایمز در گزارشی از نیازمندی چین به معادن لیتیوم و مس افغانستان به هدف ساخت باتری موترهای برقی و تلفن‌های همراه خبر داده است. بر بنیاد گزارش روزنامه یوراشین تایمز، چین با روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی در افغانستان، تعاملات مثبت سیاسی و اقتصادی با این کشور ایجاد کرده است. وزارت […]

روزنامه هندی یوراشین تایمز در گزارشی از نیازمندی چین به معادن لیتیوم و مس افغانستان به هدف ساخت باتری موترهای برقی و تلفن‌های همراه خبر داده است.
بر بنیاد گزارش روزنامه یوراشین تایمز، چین با روی کار آمدن دوباره امارت اسلامی در افغانستان، تعاملات مثبت سیاسی و اقتصادی با این کشور ایجاد کرده است.
وزارت معادن و پترولیم نیز می‌گوید که معادن لیتیوم و مس از معادن بسیار مهم و ستراتیژیک افغانستان به‌شمار می‌رود و افزون بر سرمایه‌گذاران چینی، کشورهای دیگر نیز علاقه‌مندی نشان داده‌اند تا این معادن را به قرارداد بگیرند.
همایون افغان سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم در این باره گفت: «در بخش لیتیوم، به‌شمول شرکت چینی، شرکت‌های زیادی آمدند و علاقه‌مندی شان را در این بخش نشان دادند لیکن تا هنوز با هیچ کسی قرارداد صورت نگرفته است.»
از سویی‌هم مسوولان سکتور اقتصادی و تجارت کشور نیز روابط اقتصادی و بازرگانی میان چین و افغانستان را در حال توسعه می‌دانند.
عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد گفت: «امارت اسلامی افغانستان بر اساس منافع ملی کشور مناسبات گسترده اقتصادی و تجاری با کشورها از جمله چین دارد. تلاش ما این است که رشد و توسعه اقتصادی کشور را در مناسبات اقتصادی خود مدنظر قرار بدهیم.»
برخی آگاهان مسایل اقتصادی، معادن کشور را سرمایه ملی کشور عنوان می‌کنند. آگاهان می‌گویند که چین به معادن افغانستان به‌گونه جدی نیازمند است.
قطب‌الدین یعقوبی آگاه مسایل اقتصادی گفت: «چین به عنوان یک کشور بزرگ و نیرومند اقتصادی در دنیا با ظرفیت‌های کاری که برای خود دارد، در هر کشور و هر منطقه که وارد تعامل می‌شود، نقش بسیار بزرگی را در آن‌جا ایفا می‌کند.»
بر بنیاد اطلاعات، وزارت معادن و پترولیم در حال حاضر پیمان اکتشاف و استخراج سه معدن بزرگ نفت بلاک قشقری حوزه آمو دریا، معدن آهن هرات را با شرکت‌های خارجی امضا کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12006

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.