• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
نبود علامت‌های ترافیک و بی‌احتیاطی راننده‌ها؛

شاهراه کابل-قندهار مسافران را به کام مرگ می‌کشاند

  • کد خبر : 12057
  • 28 دلو 1402 - 21:25
شاهراه کابل-قندهار مسافران را به کام مرگ می‌کشاند

افزایش رویدادهای ترافیکی در شاهراه کابل‌-‌قندهار، به‌ویژه در مربوطات ولایت میدان‌وردک، نگرانی جدی مسافران را به بار آورده است. شماری از مسافران و راننده‌گان با ابراز نگرانی از موارد زیاد حوادث ترافیکی می‌گویند که این شاهراه گواه رویدادهای خونین ترافیکی است. راننده‌گان این شاهراه نبود نشانه‌های ترافیکی و تردد موترهای فرمان‌راسته را از عوامل بیش‌تر […]

افزایش رویدادهای ترافیکی در شاهراه کابل‌-‌قندهار، به‌ویژه در مربوطات ولایت میدان‌وردک، نگرانی جدی مسافران را به بار آورده است. شماری از مسافران و راننده‌گان با ابراز نگرانی از موارد زیاد حوادث ترافیکی می‌گویند که این شاهراه گواه رویدادهای خونین ترافیکی است. راننده‌گان این شاهراه نبود نشانه‌های ترافیکی و تردد موترهای فرمان‌راسته را از عوامل بیش‌تر حادثه‌های ترافیکی می‌دانند.
شماری از راننده‌گان و مسافران در شاهراه کابل‌–‌قندهارمی‌گویند که در یک ماه گذشته آنان گواه خونین‌ترین رویدادهای ترافیکی در مربوطات ولایت میدان‌وردک در مسیر شاهراه کابل‌-‌قندهار بوده‌اند. به گفته آنان، این رویدادهای ترافیکی از مردم قربانی نیز گرفته است.
شماری از مسافران این شاهراه که هرازگاهی در این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند، می‌گویند که پس از بازسازی بخش‌هایی از این شاهراه، تیزرانی و بی‌احتیاطی راننده‌ها باعث وقوع رویدادهای ترافیکی شده است.
با این حال، راننده‌گان ادعا دارند که نبود نشانه‌های ترافیکی و تردد موترهای فرمان‌راسته، وقوع رویدادهای ترافیکی را افزایش داده است. این راننده‌ها می‌افزایند که در نبود نشانه‌های ترافیکی، وضعیت بدتر از این خواهد شد.
در همین حال منابع در مدیریت ترافیک تحت کنترل طالبان در میدان‌وردک، می‌گویند که در جریان یک ماه گذشته ۲۶رویداد ترافیکی در مربوطات این ولایت به ثبت رسیده است که در پی آن‌ها دست‌کم ۳۷ تن کشته و زخمی شده‌اند.
شاهراه کابل-‌قندهار که در سال‌های پیشین به علت ماین‌گذاری‌های طالبان و درگیری‌های مسلحانه این گروه با نیروهای امنیتی حکومت پیشین، از غیرنظامیان قربانی می‌گرفت، در ماه‌های پسین به علت افزایش رویدادهای ترافیکی بار دیگر به مسیر مرگ تبدیل شده است.
ولی‌گل، باشنده‌ ولایت میدان‌وردک، از یک رویداد ترافیکی در این مسیر جان سالم به در برده است. او می‌گوید: «قیریزی سرک دو‌ گپ دارد. درست که ما زود به مقصد می‌رسیم، اما راننده‌گان موترهای کلان مسافربری با زنده‌گی مردم بازی می‌کنند، بسیار بی‌احتیاط هستند. یک روز صبح طرف کابل می‌رفتیم، در کوتل تخت (درب ورودی میدان‌شهر از ‌سوی کابل) مستقیم سر موتر ما آمد. موتر ما کرولا بود، شش نفر بودیم. راننده ما مجبور شد با سرعتی که داشت، موتر را از سرک پایین انداخت. یک همراه ما شهید شد، دو نفر زخمی و سه نفر که در چوکی پشت موتر بودیم، سلامت بیرون شدیم.»
رضا، یکی از باشنده‌گان ولایت غزنی است که برای انجام کارهای شخصی در مسیر کابل-‌غزنی مسافرت می‌کند. او از افزایش رویدادهای ترافیکی در این مسیر شوکه شده است. رضا تیزرانی راننده‌ها را عامل افزایش رویدادهای ترافیکی می‌داند. او می‌گوید: «بازسازی سرک به ‌جای این‌که باعث راحتی مردم شود، به دردسر تبدیل شده است .تا همین پارسال به علت خرابی و خامه بودن سرک به تکلیف بودیم، اما حالا در هر سفر مرگ را به چشم سر می‌بینیم. هر راننده کوشش می‌کند که زودتر خود را به مقصد برساند. به فکر زنده‌گی مردم نیستند.»
از سویی هم یک راننده در مسیر شاهراه کابل-‌غزنی با حفظ هویتش می‌گوید که علت بیش‌تر این رویدادها، نبود نشانه‌های ترافیکی و تردد موترهای فرمان‌راسته است. این راننده از طالبان انتقاد می‌کند و می‌گوید که این گروه به هدف بلند بردن سطح عواید خود به موترهای فرمان‌راسته که به موترهای دست پاکستان شهرت دارد، اجازه تردد داده و ‌همین امر، رویدادهای ترافیکی را افزایش داده است. او می‌افزاید: «درست است که حادثات زیاد شده، اما شما ببینید در همین جاهایی که سرک بازسازی شده، در چند نقطه علامت رهنمایی ترافیکی نصب شده؟ هیچ جایی نصب نشده است. نسبت به موترهای دست افغانستان، موترهای دست پاکستان در سرک زیاد است و ۹۰ درصد حادثه‌ها از همین موترهاست.»
در همین حال یک منبع در مدیریت ترافیک طالبان در میدان‌وردک تایید کرده است که در جریان یک ماه گذشته ۲۶ رویداد ترافیکی در مربوطات این ولایت به ثبت رسیده است که در نتیجه ۱۵تن جان باخته‌ و ۲۲ تن دیگر زخم برداشته‌اند.
منابع از شفاخانه ولایتی غزنی نیز تایید کرده‌اند که در یک ماه گذشته، قربانیان چندین حوادث ترافیکی از مسیر شاهراه کابل-‌قندهار، از ولایت میدان‌وردک و ولسوالی‌های غزنی در مسیر ولایت قندهار به این شفاخانه منتقل شده‌اند.
گفتنی است که وقوع رویدادهای ترافیکی در مسیر شاهراه کابل-‌قندهار پس از آن افزایش یافته است که قسمتی از این شاهراه بازسازی شده است. این شاهراه قبلاً در جریان نبردهای‌ چندین‌ساله طالبان با دولت و در نتیجه ماین‌گذاری‌های این گروه تخریب شده بود. قرار است بخش‌های باقی‌مانده این مسیر در سال پیش‌رو بازسازی شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12057

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.