• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
«نشست ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان»؛

طالبان حقوق اساسی مردم را پایمال کرده‌اند

  • کد خبر : 12228
  • 09 حوت 1402 - 9:10
طالبان حقوق اساسی مردم را پایمال کرده‌اند

وزارت خارجه امریکا نشستی را تحت عنوان «نشست ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» برگزار کرده است. در این نشست در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، توان‌مندسازی و آموزش زنان و دختران در افغانستان گفت‌وگو صورت گرفته است. وزیر خارجه امریکا در این نشست عطش دختران برای آموزش را توصیف‌ناشدنی خوانده و گفته که طالبان خلاف خواست […]

وزارت خارجه امریکا نشستی را تحت عنوان «نشست ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان» برگزار کرده است. در این نشست در مورد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، توان‌مندسازی و آموزش زنان و دختران در افغانستان گفت‌وگو صورت گرفته است. وزیر خارجه امریکا در این نشست عطش دختران برای آموزش را توصیف‌ناشدنی خوانده و گفته که طالبان خلاف خواست مردم افغانستان به ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار زنان ادامه داده‌اند. او تاکید کرده که طالبان معترضان را سرکوب و حقوق اساسی آنان را پای‌مال کرده‌اند. به گفته وزیر خارجه امریکا، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد مردم افغانستان به این باور‌ند که زن‌ها دسترسی برابر به آموزش داشته باشند. به گفته او، چالش‌های فوق‌العاده پیش‌روی امریکا در افغانستان وجود دارد. این در حالی است که طالبان در جریان بیش از دو سال گذشته ده‌ها فرمان منع‌کننده علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که باعث حذف کامل آنان از جامعه شده است. براساس گزارش‌های متعدد، محرومیت از کار و آموزش زنان، ازدواج‌های اجباری و زیر سن دختران را در افغانستان افزایش داده است.
وزارت خارجه امریکا با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که اجلاسی را با میزبانی مشترک این وزارت و دانشگاه بوستون در مورد توان‌مند‌سازی اقتصادی زنان افغان برگزار کرده است. در این اجلاس (AWER) بخش خصوصی، جامعه مدنی، دانشگاه‌ بوستون و وزارت خارجه امریکا برای به اشتراک گذاشتن جدیدترین طرح‌ها و اتحاد به هدف پیش‌برد اهداف مشترک در‌باره دسترسی زنان افغانستان به آموزش و کار گفت‌وگو کرده‌اند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در این نشست گفته که چالش‌های فوق‌‌العاده پیش‌روی امریکا در افغانستان وجود دارد. او این نشست را نوری در تاریکی برای زنان افغانستان توصیف کرده که در حال تابیدن است. وزیر خارجه امریکا افزوده است که هدف اساسی این ابتکار، توان‌مندسازی اقتصادی زنان در افغانستان است. به گفته او، این برنامه برای زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان و آنانی‌که این کشور را ترک کرده‌اند، کمک می‌کند تا مهارت‌ها و فرصت‌های شغلی خود را تقویت کنند.
آقای بلینکن با انتقاد از ممنوعیت آموزشی و تحصیلی زنان و دختران، افزوده که طالبان به اعمال محدودیت علیه زنان در افغانستان ادامه داده‌اند. او تاکید کرده که طالبان معترضان را سرکوب و حقوق اساسی و بنیادی آنان را پای‌مال کرده‌اند. وزیر خارجه امریکا تاکید کرده که رفتار طالبان خلاف خواست مردم افغانستان است. به گفته او، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۵ درصد مردم افغانستان خواهان دسترسی برابر زنان و مردان به حق آموزش هستند. او افزوده که محدودیت‌های طالبان همچنان توانایی‌های بالقوه افغانستان را سرکوب و خفه می‌کند و زنان نمی‌توانند نانی سر سفره خانواده‌های‌شان بیاورند. به گفته او، این اقدام طالبان مانع رسیدن به صلح پایدار و شکوفایی جامعه نیز شده است.
آقای بلینکن عطش شدید دختران برای آموختن در افغانستان را غیر قابل توصیف خوانده و تاکید کرده که زنان باید به آموزش دسترسی داشته باشند. وزیر خارجه امریکا با اشاره به راند شدن بخش بزرگی از شهروندان افغانستان به حاشیه، افزوده که جامعه جهانی مصمم است از زنان و دختران در افغانستان حمایت کند. او تصریح کرده که بیش از ۷۰ کشور از آسیا، اروپا و امریکا در بیانیه‌ای مشترک خواستند قدم‌های معناداری برای زنان برداشته شود.
وزیر خارجه امریکا در نشست ایتلاف توان‌مندسازی زنان افغان گفته که زنان به رغم محرومیت و سرکوب توسط طالبان، مشتاق آموزش و کار هستند. او این شوق و علاقه‌ را باور‌نکردنی خوانده است.
وزیر خارجه امریکا گفته که برنامه ابتکار توان‌مندسازی زنان سه هدف مهم را دنبال می‌کند. به گفته او، هدف نخست این برنامه فراهم شدن زمینه آموزش از راه دور برای دختران و زنان است و هدف دوم آن، فراهم شدن زمینه‌های بورسیه‌های تحصیلی برای دختران و زنان است. او هدف سوم این برنامه را وصل شدن زنان با کار‌آفرینان خوانده است.
رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، نیز در این نشست سخنرانی کرده‌ است. خانم امیری تاکید کرده که زنان در افغانستان به کمک نیاز دارند و دوست ندارند به آنان به چشم قربانی دیده شود. او افزوده که زنان در افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهند که برای رسیدن به حقوق‌شان آنان را کمک کند.
نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان در سخنرانی خود از اشتراک‌کننده‌گان خواسته که درک کنند زنان چگونه با موانع پیش‌روی‌شان مبارزه می‌کنند. او گفته که به خلاقیت، عزم و پشت‌کار زنان و دختران افغانستان باید توجه شود. او افزوده است: «زنان افغان می‌خواهند که ما مبارزه‌شان را درک کنیم و به مقاومت آن‌ها توجه کنیم.»
این نشست در حالی برگزار شده که یک روز قبل، ۱۱ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک بیانیه مشترک تداوم تبعیض جنسیتی و ستم سیستماتیک طالبان بر زنان و دختران در افغانستان را محکوم کرده‌اند. آنان در بیانیه مشترک خود گفته‌اند که طالبان در قبال نقض حقوق ‌بشر و «جنایت علیه زنان» باید پاسخگو باشند.
پیش از این، دفتر بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) به نقل از شرکای بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داده است که به دلیل فشارهای اقتصادی در افغانستان ازدواج اجباری و کودک‌همسری در این کشور افزایش یافته است. سیگار گفته که طبق گزارش سازمان ملل متحد، زنان و دختران در معرض خطر ازدواج زودهنگام، کار کودکان، خشونت، استثمار و سوءاستفاده جنسی در افغانستان قرار دارند.
در گزارش ماه جنوری سال جاری سیگار آمده است: «بخش زنان سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که ۲۸.۷ درصد از دختران زیر ۱۸ سال ازدواج کرده‌اند و نه درصد از دختران زیر ۱۵ سال هستند. شرکای بشردوستانه ملل متحد گزارش می‌دهند که میزان ازدواج کودکان و ازدواج اجباری در پاسخ به فشار اقتصادی در حال افزایش است.»
همچنان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه جون سال ۲۰۲۳ گزارش داده است که «هیچ جای دیگری در جهان به اندازه افغانستان به حقوق زنان و دختران به‌صورت گسترده، سیستماتیک و فراگیر حمله نشده است.»
سازمان ملل متحد در گزارش‌های متعدد گفته است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان بیش از ۱۰۰ فرمان صادر کرده‌اند که حقوق زنان، دسترسی به آموزش، کار، رفت‌وآمد و حضور آنان در اجتماع را به‌صورت گسترده محدود می‌کند.
طالبان در جریان دست‌کم دو ماه گذشته به‌صورت گسترده زنان و دختران را از خیابان‌های کابل و برخی از ولایت‌ها به بهانه عدم رعایت حجاب مورد نظر این گروه، به‌شکل خودسرانه توقیف و زندانی کرده‌اند. یوناما در گزارشی گفته است که این توقیف‌های خودسرانه عمدتا در مناطق تاجیک‌نشین و هزاره‌نشین صورت گرفته است.
پس از نشر گزارش‌های متعدد از توقیف‌های خودسرانه زنان توسط طالبان، کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار متوقف شدن توقیف‌های خودسرانه توسط طالبان شده‌اند. آنان در بیانیه‌ای گفته‌اند: «ما از طالبان می‌خواهیم که تمام محرومیت‌های خودسرانه آزادی زنان و دختران را براساس قوانین پوشش سختی که تحمیل کرده‌اند، متوقف کنند و هر زن و دختری که ممکن است به‌ این دلیل همچنان در بازداشت باشد را فوراً آزاد کنند.»
اعمال محدودیت‌های گسترده طالبان بر زنان، مشکلات فراوانی برای دختران به وجود آورده است. پس از آن‌که این گروه دختران و زنان را از همه حقوق انسانی‌شان محروم و خانه‌نشین ساختند، اکنون بستر «فروش و ازدواج‌های اجباری و زیرسن» دختران در کشور به‌‌شدت افزایش یافته است.»
گفتنی است که طالبان تنها در جریان یک هفته پسین سه تن را در ملاءعام به اتهام قتل تیرباران کرده‌اند؛ اقدامی که باعث خشم گسترده جهانی و نهادهای حقوق بشری شده است. این گروه به‌تازه‌گی منیژه صدیقی، یکی از زنان معترض را به اتهام آتش زدن عکس ملا هبت‌الله به دو سال حبس محکوم کرده‌ است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12228

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.