• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
اتاق تجارت زنان:

بیش از ۹۰۰۰ زن افغان در سکتور خصوصی فعالیت دارند

  • کد خبر : 12406
  • 18 حوت 1402 - 16:35
بیش از ۹۰۰۰ زن افغان در سکتور خصوصی فعالیت دارند

مسوولین اتاق تجارت زنان می‌گویند که در حال حاض،‌ بیش از نه هزار زن در بخش‌های مختلف سکتور خصوصی آن کشور مصروف فعالیت اند، اما نبود بازار‌های داخلی و خارجی برای فروش محصولات به ادامه فعالیت زنان سرمایه گذار و تجارت پیشه تاثیرات منفی قابل ملاحظه داشته است. اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گوید تجارت […]

مسوولین اتاق تجارت زنان می‌گویند که در حال حاض،‌ بیش از نه هزار زن در بخش‌های مختلف سکتور خصوصی آن کشور مصروف فعالیت اند، اما نبود بازار‌های داخلی و خارجی برای فروش محصولات به ادامه فعالیت زنان سرمایه گذار و تجارت پیشه تاثیرات منفی قابل ملاحظه داشته است.
اتاق تجارت و صنایع زنان می‌گوید تجارت و صنایع یگانه سکتوری است که هنوز زنان می توانند در آن سهیم باشند و این باعث ادامه فعالیت و افزایش حضور زنان در عرصه تجارت و سرمایه گذاری شده است.
سلما یوسفزی، رییس عامل اتاق تجارت زنان، می‌گوید که در حال حاضر، زنان بیشتر در بخش زراعت، مالداری و تولید صنایع مصروف کاراند.
یوسفزی گفت:”خانم‌های که در بخش تجارت در افغانستان فعالیت دارند، بخش زراعت است، بخش مالداری است، بخش صنایع دستی است، البته در بخش سکتور صحت زیادتر فعالیت دارند، زیادتر در بخش قالین اینها سرمایه گذاری میکند، صنایع دستی جواهرات است، البته در سکتورهای دیگر هم اینها فعالیت دارد اما زیادتر در همین سه سکتور هستند.”
به گفته او،‌ طبق احصاییه ای که نزد این اداره موجود است، در سال ۲۰۲۳، بیش از نه هزار زن کار آفرین در بخش‌های مختلف در سکتور خصوصی مصروف فعالیت بودند که جواز فعالیت شان در اتاق تجارت زنان ثبت است. اما به اساس آمار غیر رسمی، حدود ۰۰۰۱۲۰ زن در سراسر افغانستان در بخش‌های تولید و صنایع مصروف فعالیت می باشند.
اما یوسفزی گفت نبود بازار به خصوص بازار‌های خارجی برای فروش تولیدات زنان افغانستان و امکانات صادارات آن به بیرون از افغانستان،‌ فعالیت‌ تجارت زنان را با رکود مواجه کرده است.
او افزود:”مشکلات عمده، نبود نمایشگاههای بیرونی است، نبود بازارهای بیرونی است در عین زمان سفارت خانه ها برای شان {زنان متشبث} ویزه نمی دهند، مالیه بسیار بلند است که البته باید این را هم یادآور شوم که مالیات در افغانستان بسیار بالا است، قیمت جوازهای تجارتی بسیار بلند است.”
از سوی دیگرنظیفه جلالی، رییس پلو دیزاین، نهادی مستقر در ناروی که در بخش سکتور خصوصی در داخل افغانستان فعالیت دارد، می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، صدها زن متشبث که تجارت و سرمایه گذاری‌های کوچک و بزرگ را مدیریت و رهبری می‌کردند، فعالیت‌های شان را متوقف کرده اند.
جلالی گفت: “در ۳۴ ولایت افغانستان طبق سروی که ما انجام دادیم در کل بطور مجموعی تا حال همراه ما دوهزار و پنجصد قضیه ثبت و راجستر شده که قضایای شان مختلف است اما تمام شان خانم های اند که دستگاههای داشتند و یا تجارتهای کوچک داشتند یا در بخش سکتور خصوصی کار می کردند، این ۲۵۰۰ خانم فعلا وظایف شان را از دست داده ودیگر در سکتور خصوصی کار نمی کنند.”
به گفته نظیفه جلالی، به اساس سروی های حضوری وآنلاین که نهاد پلو دیزاین از سال ۲۰۲۳ به این طرف انجام داده است، محدویت‌های وضع شده از جانب طالبان به خصوص نیاز به داشتن محرم برای ادامه کار و دشوار شدن دریافت جواز‌های فعالیت، باعث شده که تعداد زیادی از زنان متشبث نتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند.
او افزود که چندین عامل سبب ایجاد مشکلات عمده فعالیت تجارت و سرمایه‌گذاری زنان در افغانستان شده است که رکود بازار اقتصاد پس از مسلط شدن طالبان،‌ موجودیت محرم،‌ آزار و اذیت از طرف نیروهای حکومت و وضع مالیات بیش از حد از عوامل عمده‌ وضعیت جاری فعالیت اقتصادی زنان می‌باشند.
سلما یوسفزی، رییس عامل اتاق تجارت زنان که در کابل هست، می پذیرد که مالیات وضع شده افزایش یافته و شرایط گرفتن جوازکار برای زنان متشبث و سرمایه گذار سخت تر شده است. اما به گفته او، حکومت طالبان از مشارکت زنان در تجارت، صنعت و تولیدات به خصوص صنایع دستی حمایت کرده است و این باعث افزایش حضور زنان در این عرصه تا حدود ۵۰ درصد شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12406

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.