• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
چین آمریکا را برای مصوبه تیک‌تاک تهدید به مقابله کرد:

«منطق راهزنی» را نمی‌پسندیم

  • کد خبر : 12458
  • 24 حوت 1402 - 21:41
«منطق راهزنی» را نمی‌پسندیم

یک روز پس از آن که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مصوبه‌ای تاریخی و فراجناحی به شبکه اجتماعی تیک‌تاک فرجه‌ای ۶ ماهه داد و این شبکه را تهدید به ممنوعیت در خاک آمریکا کرد، پکن به آن واکنش نشان داده و گفته در صورت لزوم علیه آن «اقدام ضروری» خواهد کرد. روز گذشته ۳۵۲ عضو […]

یک روز پس از آن که مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در مصوبه‌ای تاریخی و فراجناحی به شبکه اجتماعی تیک‌تاک فرجه‌ای ۶ ماهه داد و این شبکه را تهدید به ممنوعیت در خاک آمریکا کرد، پکن به آن واکنش نشان داده و گفته در صورت لزوم علیه آن «اقدام ضروری» خواهد کرد.
روز گذشته ۳۵۲ عضو مجلس نمایندگان آمریکا (در برابر ۶۵ مخالف) به طرحی آری گفتند که در‌آن به تیک تاک هشدار داده شده ظرف ۶ ماه (از زمان تصویب نهایی این طرح) باید همه زیرساخت‌ها و ارتباطات بنیادی خود با شرکت متولی و مادر در پکن – گروه بایت دنس – را قطع کند وگرنه باید منتظر ممنوع شدن استفاده از این اپلیکیشن در داخل خاک آمریکا باشد.
تیک تاک بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد که با توجه به میانگین سنی آنها می‌توان این آمار را به معنای عضویت بیش از نیمی از شهروندان بالای ۱۰ سال ایالات متحده در تیک تاک دانست.
این مصوبه اکنون باید در مجلس سنای آمریکا هم به تصویب برسد و سپس برای امضای رئیس‌جمهوری به کاخ‌سفید برود و به عنوان قانون اجرایی شود. با این حال، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته در صورت تصویب نهایی کنگره، او هم موافق امضای این مصوبه است. اظهارنظری که می‌تواند شانس موافقت سنا با آن را افزایش دهد و بر سنگینی تهدید کنگره علیه تیک تاک بیفزاید.
در واکنش به همین تحولات، امروز – پنجشنبه ۱۴مارس – سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن به رسانه‌ها گفت که مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا به طور آشکارا «در تضاد با اصل رقابت آزاد و منصفانه» در دنیای تجارت است.
ونگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده: «این کاملا پیرو منطق راهزنی است که وقتی یک نفر صاحب متاع خوبی می‌شود، دیگری می‌خواهد آن را برای خودش تصاحب کند».
هی یادونگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین هم در واکنشی دیگر گفته پکن «همه اقدامات ضروری برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی خود را به کار خواهد گرفت».
این مصوبه در داخل آمریکا هم با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است.
استیو منوچین، وزیر دارایی سابق آمریکا در دوره دونالد ترامپ، امروز – پنجشنبه – گفت که مشغول گردآوری تیمی از کارشناسان شده که ماموریت آنها ورود به هرگونه مناقصه یا مزایده برای خرید تیک تاک است.
آقای منوچین به شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفته از نظر او تیک تاک به لحاظ تجاری و اقتصادی یک «کسب و کار عالی» است.
با این حال، رئیس سابق آقای منوچین – دونالد ترامپ – بر خلاف او گفته است که با ممنوع شدن تیک تاک مخالف است.
این در حالی است که آقای ترامپ قبلا خود از ممنوعیت تیک تاک حمایت کرده بود و اکثر هواداران محافظه‌کار او هم خواستار رویارویی جدی واشنگتن با پکن هستند. با وجود این، ممکن است آقای ترامپ که در رقابت انتخاباتی تنگاتنگ با جو بایدن برای رای‌گیری نوامبر امسال است، در موضع‌گیری سیاسی، تنها حمایت آقای بایدن از این مصوبه را مورد حمله قرار داده باشد.
در واکنشی دیگر، شو زی چیو، مدیرعامل تیک تاک که مقر شرکت مادر آن – بایت دنس- در پکن است، گفته است مصوبه مجلس نمایندگان کنگره آمریکا «میلیاردها دلار درآمد را از جیب کسب و کارهای کوچک مستقر در تیک تاک، در خواهد آورد».

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12458

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.