• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

اختلالات سیستم عصبی در صدر شایع‌ترین بیماری‌ها قرار گرفته است

  • کد خبر : 12462
  • 25 حوت 1402 - 12:19
اختلالات سیستم عصبی در صدر شایع‌ترین بیماری‌ها قرار گرفته است

یک پژوهش تازه نشان‌‌ می‌دهد که اختلالات سیستم عصبی،‌ مانند سکتهٔ مغزی، نیم‌سری و زوال عقل از امراض قلبی سبقت جسته و در صدر فهرست شایع‌ترین بیمار‌ی‌ها در جهان قرار گرفته است. بر اساس این پژوهش که روز جمعه ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) نشر شد،‌ بیش از ۳.۴ میلیارد نفر، ۴۳ درصد نفوس جهان، در […]

یک پژوهش تازه نشان‌‌ می‌دهد که اختلالات سیستم عصبی،‌ مانند سکتهٔ مغزی، نیم‌سری و زوال عقل از امراض قلبی سبقت جسته و در صدر فهرست شایع‌ترین بیمار‌ی‌ها در جهان قرار گرفته است.
بر اساس این پژوهش که روز جمعه ۱۵ مارچ (۲۵ حوت) نشر شد،‌ بیش از ۳.۴ میلیارد نفر، ۴۳ درصد نفوس جهان، در سال ۲۰۲۱، یک نوع از بیماری عصبی را تجربه کردند. این رقم بیشتر از آنچه است که قبلاً تصور می‌شد.
این مطالعه توسط صد‌ها پژوهشگر انجام شده و رهبری آن را “انستیتیوت برای ارزیابی و معیار‌های صحت” مستقر در ایالات متحده به عهده داشت. این انستیتیوت به یک ماخذ جهانی برای احصاییهٔ صحی مبدل شده است.
جیمای ستیمتز، پژوهشگر ارشد این انستیتیوت گفت که نتایج مطالعه نشان داده است که اختلالات سیستم عصبی اکنون دلیل بار اصلی تمامی بیماری‌ها در جهان است.
او گفت که موارد اختلالات سیستم عصبی در جریان سه دههٔ‌ اخیر ۵۹ درصد افزایش یافته است و دلیل این افزایش رشد سریع و پیر شدن جمعیت جهان است.
محققان این موضوع را به بررسی گرفتند که چگونه ۳۷ بیماری مختلف عصبی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بر سلامت، ناتوانی و مرگ پیش‌ از وقت در ۲۰۴ کشور و منطقه تاثیر گذاشته است.
سایر بیماری‌های عصبی شامل، نیم‌سری، بیماری‌های مغزی نوزادان، زوال عقل، زوال حافظه، آسیب سیستم عصبی به دلیل بیماری شکر، مننجیت و صرع است.
بر اساس معلومات “ژورنال نورولوژی لنست” در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۱۱ میلیون نفر به دلیل ۳۷ نوع بیماری‌ مرتبط به سیستم عصبی جان باختند.
با آنهم، انستیتیوت برای ارزیابی و معیار‌های صحت، سال گذشته گفت که در سال ۲۰۲۲ بیماری‌های قلب و رگ‌ها سبب مرگ ۱۹.۸ میلیون نفر در سراسر جهان شده بود.
این پژوهش تازه یافته است که بیماری‌های معمول مرتبط به اختلالات سیستم عصبی، سردردی‌های ناشی از تشویش و نیم‌سری بوده است.
اختلالاتی که رشد سریعتر داشته است،‌ آسیب‌های عصبی است که به دلیل بیماری شکر به میان می‌آید و اکثریت این اختلالات هیچ گونه تداوی ندارد.
با آنهم، پژوهشگران می‌گویند که راه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن خطرات می‌تواند کاهش یابد، به شمول کاهش سطح فشار بلند خون، کاهش بیماری شکر و مصرف الکول.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12462

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.