• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶؛

افغانستان با چراغ خاموش به استقبال رقیب دیرینه‌اش هند می‌رود

  • کد خبر : 12530
  • 01 حمل 1403 - 16:54
افغانستان با چراغ خاموش به استقبال رقیب دیرینه‌اش هند می‌رود

تیم ملی فوتبال افغانستان در ادامه رقابت های راه‌یابی به جام‌جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ در دو دیدار متوالی به مصاف رقیب سنتی‌اش هند خواهد رفت. افغانستان و هند همان طور که در کریکت رقبای دیرینه‌ای به شمار می‌روند، در فوتبال نیز به لطف تقابل‌های همیشگی در فینال جنوب آسیا که یک بار […]

تیم ملی فوتبال افغانستان در ادامه رقابت های راه‌یابی به جام‌جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ در دو دیدار متوالی به مصاف رقیب سنتی‌اش هند خواهد رفت.
افغانستان و هند همان طور که در کریکت رقبای دیرینه‌ای به شمار می‌روند، در فوتبال نیز به لطف تقابل‌های همیشگی در فینال جنوب آسیا که یک بار با قهرمانی تاریخی افغانستان در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید، دوئل حساس و پرآوازه‌ای در سطح جنوب آسیا دارند.
سومین بار متوالی است که افغانستان در دور راه‌یابی به جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا با هند هم‌گروه می‌شود. اتفاق تکراری که باعث شده رقابت فوتبالی میان دو کشور نیز بیشتر از قبل شود.
افغانستان با هدایت اشلی وست‌وود، سرمربی انگلستانی‌اش این بار در فاصله کمتر از یک هفته، دو مسابقه حساس با این حریف قدیمی‌اش برگزار می‌کند که اولین آن در تاریخ ۲۱ مارس/مارچ به میزبانی افغانستان در عربستان و دومی آن در تاریخ ۲۶ مارچ در هند برگزار خواهد شد.
دو دیداری که هم از لحاظ رقابتی و هم از نقطه نظر جایگاه در جدول گروه A مسابقات، برای هر دو تیم حایز اهمیت است و از سویی برای افغانستان نیز حکایت نبرد انتقامی را نیز دارد. افغانستان بدون امتیاز در قعر جدول و هند با کسب یک پیروزی در مقام سوم جدول جای گرفته است.
آخرین پیروزی افغانستان برابر هند، برمی‌گردد به فینال جنوب آسیا ۲۰۱۳، جایی که افغانستان با هدایت یوسف کارگر رئیس کنونی فدراسیون فوتبال افغانستان این تیم را با حساب ۲ بر ۰ شکست داد و تنها قهرمانی تاریخی فوتبال افغانستان را به ارمغان آورد. پس از آن دو تیم ۴ بار دیگر به مصاف هم رفتند که سهم هند ۲ پیروزی بوده و ۲ جدال هم با تساوی به کار خود پایان داده است.
بازگشت اکثریت بازیکنان معترض به تیم ملی بغیر کاپیتان‌ها
با وجودی که فدراسیون فوتبال اسامی بازیکنانی را که در تیم ملی فوتبال افغانستان در این دو مسابقه حضور پیدا خواهند کرد رسانه‌ای نکرده، اما عکس‌هایی که در صفحه فیس‌بوک از جریان تمرینات تیم ملی منتشر شده، نشان دهنده بازگشت اکثریت بازیکنان معترض به تیم است.
بازیکنانی که پس از پیروزی افغانستان برابر منگولیا (مغولستان) و صعود به دور گروهی مقدماتی، بنابر آنچه فساد در میان رهبری فدراسیون فوتبال می‌دانستند، به صورت دسته جمعی از حضور در تیم ملی کناره گیری کردند و در دو مسابقه اول افغانستان برابر قطر و کویت که منجر به شکست‌های پرگل این تیم شد، نیز حضور نداشتند. این بازیکنان که تعدادشان به ۱۸ و سپس بیشتر هم شد، در حالی دوباره به تیم ملی برگشتند که در بیانه‌های مشترک خواهان استعفای یوسف کارگر رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان شده بودند، اما با وجود شکایت‌های مکرر به فیفا و مصاحبه با رسانه‌های بین المللی، در حالی که آقای کارگر کماکان رئیس فدراسیون افغانستان است، دوباره در تیم ملی حضور پیدا کردند.
طبق آخرین گزارش‌ها از میان بازیکنان معترض، نورحسین، فرشادنور، فیصل شایسته، عمران حیدری و نجم حیدری به صورت مستقیم اعلام کردند کماکان به اعتراض خود ادامه می‌دهند و تا زمانی که در رهبری فدراسیون فوتبال افغانستان تغییری ایجاد نشود، حاضر به حضور در جمع ملی پوشان افغانستان نمیشوند.
اشلی وست‌وود و سیاست «همه چیز پشت درهای بسته»
پس از شکست افغانستان در دو بازی اول برابر قطر و کویت، مثل همیشه موجی از اعتراضات در صفحات اجتماعی علیه تیم ملی و فدراسیون فوتبال به راه افتاد. با توجه به قهر دسته جمعی بازیکنان اصلی تیم و دو شکست پرگل متوالی، انتظار این می‌رفت که اشلی وست وود کارش را با سختی‌های فراوان در تیم ملی شروع کند، به حدی که سر و سامان دادن به این اوضاع تبدیل به وظیفه اصلی سرمربی بریتانیایی افغانستان شده بود.
اشلی در این بین که نزدیک به ۴ ماه به طول انجامید، پس از حضور در تورنمنت افغان‌های مقیم استرالیا که در آن شمار زیادی از بازیکنان شناخته شده و ملی پوش افغانستان نیز شرکت داشتند، در ماه جنوری و در حین برگزاری جام ملت‌های آسیا که افغانستان غائب آن بود، کمپ تمرینی – انتخابی ۲۰ روزه‌ای در عربستان با حضور بازیکنان زیادی برگزار کرد. کمپی که کاملا پشت درهای بسته برگزار و مشخص نشد که چه بازیکنانی در آن شرکت داشته و در آن چه گذشته.
هر چند اشلی در دو ویدیویی که در صفحه فدراسیون فوتبال منشر شد، به صورت کوتاه از جریان تمرینات به طرفداران جزئیات ارائه کرد، اما هیچ تصویر و گزارشی از جریان این کمپ رسانه‌ای نشد. بعدها مشخص شد که افغانستان درین کمپ حتی چند بازی تدارکاتی با تیم های باشگاهی انجام داده که متحمل شکست‌های سنگینی نیز شده است.
هر چند وست وود در میان صحبت‌هایش به طرفداران از کلمه «سورپرایز» استفاده کرد و تاکید کرد تیم با آمادگی کامل به مصاف هند خواهد رفت، طوری که هواداران را متعجب خواهد کرد. اما اینکه این کمپ کاملا پشت درهای بسته برگزار شد و از آن هیچ اطلاع رسانی به رسانه ها و مردم نشد، اعتراضات را بر علیه تیم ملی بیشتر کرد.
عدم اعلام فهرست بازیکنان و دور شدن مردم از تیم ملی
در حالی که چند هفته به شروع فیفادی، اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی از سوی بخش مطبوعاتی فدراسیون‌های فوتبال در کشورهای مختلف رسانه‌ای می‌شود، در حالی که تنها یک روز به بازی حساس افغانستان برابر هند باقی مانده و بیشتر از یک هفته است که تیم ملی در عربستان برای تقابل با هند تمرین می‌کند، تا کنون فهرست بازیکنانی که در این دو بازی برابر هند قرار خواهند گرفت، از سوی فدراسیون فوتبال افغانستان منتشر نشده است. هر چند سرانجام شب گذشته و پس از انتقادات فراوان، اولین البوم عکس از جریان تمرینات تیم ملی در عربستان در صفحه رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شد.
آنچه می‌توان استنباط کرد، پایین آوردن سطح انتظارات از تیم ملی است. در طی سال‌های گذشته فعالیت بخش رسانه ای فدراسیون فوتبال فراتر از عملکرد و نتایج تیم ملی بوده است. انتشار عکس‌های متعدد از جریان تمرینات، گزارش لحظه به لحظه و مصاحبه‌های مختلف، باعث شد تا مردم بیشتر از قبل فوتبال ملی افغانستان را دنبال کنند و همین موضوع باعث بلند رفتن سطح توقع از فوتبال افغانستان شده بود. اما واقعیت امر این است که تیم ملی فوتبال افغانستان همیشه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و نحوه تشکیل این تیم و حضورش در مسابقات همیشه با اما و اگرهای زیادی همراه بوده که شاید اشلی به حقیقت آن پی برده است.
نه اینکه فدراسیون مقصر اول و مهم آن باشد، اما شرایط افغانستان، نداشتن لیگ و متکی بودن به بازیکنان خارجی، مخصوصا بازیکنان لیگ دسته ۴ و ۵ کشورهای اروپایی، همیشه باعث می‌شود که افغانستان انسجام لازم در مقابل رقبایش را نداشته باشد. به همین خاطر است که اغلب در میادین شکست می‌خورد و هواداران را نیز ناامید می‌کند. شاید اشلی می‌خواهد بیشتر ازینکه به دنبال به تصویر کشیدن و رسانه‌ای کردن فعالیت‌هایش همانند روال گذشته باشد، همه چیز را پشت درهای بسته انجام دهد.
موضوع دوم اما، غافل گیر کردن هندی‌ها در دو بازی پیش رو است، ترفندی که گفته می‌شود اشلی و دستیارانش روی آن موضوع تمرکز کرده‌اند.
اشلی شاید معتقد است هند تا کنون به این فکر است که بازیکنان معترض به تیم ملی برنگشتند و از لحاظ فنی آنان روی بازیکنانی تمرکز کرده اند که در بازی قطر و کویت در تیم ملی حضور داشتند، اما به یک باره با بازیکنانی قبلی و چند چهره جدید روبه رو می‌شوند. به همین خاطر با عدم رسانه‌ای کردن تمرینات و فهرست تیم، می‌خواهد حریف را از لحاظ فنی غافل گیر کند. چیزی که خیلی قانع کننده نیست، زیرا فدراسیون فوتبال از ماه ها قبل لیست بازیکنان را برای دریافت ویزای هند به فدراسیون فوتبال هند ارسال می‌کنند و از طرفی شب گذشته عکس‌های تمرینی تیم ملی در صفحه فدراسیون فوتبال افغانستان منتشر شده است.
اشلی وست وود شناخت خوبی از فوتبال هند دارد. او چندین سال در این کشور مربی‌گری کرده و چند قهرمانی در کارنامه اش نیز دارد. او با اکثر بازیکنان ملی پوش هند آشنایی دارد و می‌توان گفت یکی از دلایلی که او با وجودی که هیچ تجربه کار در تیم ملی نداشت، سرمربی افغانستان شد، نیز بلدیت مفید او از فوتبال هند است. شکی درین نیست که تمرکز عمیق او روی این مسابقه به خاطر همین است که او باید پس از دو دیدار سخت برابر قطر و کویت و دو شکست متوالی، با توجه به اینکه فرصتی هم برای درخشش نداشت، حالا که اکثریت بازیکنان خوب را نیز با خود دارد و تمام اتفاقات نیز بر وفق مرادش بوده، باید توانایی‌اش را بعنوان مربی به طرفداران فوتبال افغانستان نشان و با عبور از هند به اوضاع افغانستان در جدول سر و سامان دهد.
عربستان پشتیبان قوی فوتبال افغانستان
موضوع دیگری که در این ماه‌های سخت فوتبالی افغانستان باید یادآور شد، حمایت تمام قد فدراسیون فوتبال عربستان از فوتبال افغانستان است. در حالی که فیفا بیشتر از دو سال است که بودجه مصرفی فدراسیون فوتبال افغانستان را ارسال نکرده، فدراسیون بی پول افغانستان که حتی کارمندانش حقوقی در طی این دو سال دریافت نکردند، با پشتیبانی فدراسیون فوتبال عربستان برای حضور در مقدماتی جام جهانی آمادگی می‌گیرد. از آنجایی که عربستان در این دوره از رقابت‌ها میزبانی افغانستان را بر عهده دارد، این کشور نه تنها از فدراسیون افغانستان مثل کشورهای ایران و تاجیکستان (میزبانان قبلی افغانستان) پولی دریافت نمی‌کند، بلکه ضمن در اختیار دادن تمامی امکانات به صورت رایگان، حتی هزینه بلیت هواپیمای بازیکنان تیم که معمولا فیفا پرداخت می‌کند، را نیز بر عهده دارد. پس با توجه به اینکه عربستان کنونی به لطف ثروت و برنامه ریزی دقیقش، حرف اول را در فوتبال آسیا می‌زند، دستگیری از فدراسیون فوتبال افغانستان در این برحه سخت زمانی را می‌توان یک شانس یا کمک طلایی برای فوتبال ملی افغانستان دانست.
افغانستان در شرایطی دو جدال مهم اش را برابر هند برگزار می‌کند که اگر در این دو بازی تساوی بگیرد و یا شکست بخورد، شانس حضور در جام ملت‌های آسیا را به شدت کاهش خواهش داد. با توجه به اینکه سیستم و نحوه صعود تیم‌ها به دوره بعدی مقدماتی جام جهانی و صعود مستقیم به جام ملت های آسیا متفاوت تر از دوره گذشته است، افغانستان اگر نتواند در گروه خود دوم شود که با شکست برابر هند این شانس ازین تیم گرفته خواهد شد، در دوره بعدی مسابقات، کار آسانی برای صعود نخواهد داشت.
زیرا در دوره نهایی راه یابی به جام ملت‌های آسیا برخلاف دو دوره اخیر، بجای ۱۲ تیم تنها ۸ تیم به جام ملت‌های صعود خواهند کرد. شش تیم صدرنشین هر گروه و دو تیم خوب دوم از بین گروه ها. این در حالیست که در دو دوره قبلی در مرحله نهایی، ۱۲ تیم، یعنی تیم های اول و دوم هر گروه همراه با ۱۲ تیمی که از دوره اول مقدماتی جام جهانی به صدور بعدی راه می‌افتند، جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست می‌اورند. با این حال می‌توان گفت این دو بازی آنقدری برای فوتبال ملی افغانستان مهم است که حتی آینده فوتبالی را تا حدی پیش بینی خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12530

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.