• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

برگزاری مراسم “جهنده بالا” در نخستین روز سال در کابل

  • کد خبر : 12512
  • 01 حمل 1403 - 11:30
برگزاری مراسم “جهنده بالا” در نخستین روز سال در کابل

مراسم “جهنده بالا” در نخستین روز سال ۱۴۰۳ در کارته سخی کابل برگزار شد. صدها نفر از پایتخت‌نشینان که برای شرکت در این مراسم گرد آمده بودند، نخستین روز سال خورشیدی را جشن گرفتند. شرکت کننده‌های این مراسم گفته‌اند از این‌که نوروز را در فضای امن تجلیل کرده‌اند، شادمان اند. سید محمد آغا باشنده کابل […]

مراسم “جهنده بالا” در نخستین روز سال ۱۴۰۳ در کارته سخی کابل برگزار شد.
صدها نفر از پایتخت‌نشینان که برای شرکت در این مراسم گرد آمده بودند، نخستین روز سال خورشیدی را جشن گرفتند.
شرکت کننده‌های این مراسم گفته‌اند از این‌که نوروز را در فضای امن تجلیل کرده‌اند، شادمان اند.
سید محمد آغا باشنده کابل گفت: «مردم زیاد جمع شدند و خوش هستند. سال نو را برای همه تبریک می‌گویم.»
سمیع‌الله باشنده دیگر کابل می‌گوید: «سال نو را به خوشی و آرامی آغاز کردیم. باوجودی‌که ماه مبارک رمضان هم است، سال نو را تجلیل می‌کنیم.»
بخش‌های دیگر پایتخت نیز گواه جنب و جوش مردم در این روز بود. شماری از باشنده‌های کابل به امید داشتن سال مملو‌ از خوشی و پیش‌رفت، نخستین روز امسال را با گشت‌وگذار در مکان‌های تفریحی و دیدوبازدید با دوستان، جشن گرفتند.
هاشم باشنده کابل گفت: «امسال یک مقدار قیودات زیاد است، این برای همه معلوم است. مردم سال نو را تجلیل می‌کنند؛ اما نه شکوه مثل سابق. پارسال هم خوب بود؛ اما مردم امسال آنقدر علاقه‌مند نیستند.»
درهمین حال عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین در پیامی به مناسبت سال نو بار دیگر خواستار بازگشایی مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها به‌روی دختران از سوی امارت اسلامی شده است.
آقای عبدالله افزوده: «انتظار داریم تا در سال ‌نو آموزشی دروازه‌های مکتب‌ها و دانش‌گاه‌ها به‌روی دختران باز شوند و زمینه‌ی کار برای زنان با عزت کشور که نیمی از پیکر جامعه ما را تشکیل می‌دهند، فراهم گردد.»
انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی فرارسیدن سال نو خورشیدی را برای همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند، تبریک گفته است.
آقای گوتریش افزوده است: «بگذارید طلوع بهار بذرهای جدیدی از امید را در قلب ما بپروراند. امیدواریم که بتوانیم به عنوان یک خانواده انسانی به سمت آینده‌ای روشن‌تر حرکت کنیم. بهترین آرزوها را برای همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند، ارایه می‌کنم.»
برخی دکان‌داران هم در شماری از بخش‌های کابل گفته‌اند که بازار فروش شان پررنگ است.
حفیظ ماهی‌فروش گفت: «سال نو است، بازار هم خوب است چون مردم خریداری می‌کنند و نوروزی می‌برند.»
امارت اسلامی سال ‌پار رخصتی نخستین روز سال را لغو و تجلیل از نوروز را نیز منع اعلام کرد؛ از همین‌رو بزرگ‌داشت از این روز در مقایسه با سال‌های دیگر در کابل و ولایت‌ها بسیار کم‌رنگ است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12512

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.