• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

ناکامی اداره بایدن در برنامه‌ریزی سبب سقوط کابل شد

  • کد خبر : 12522
  • 01 حمل 1403 - 14:46
ناکامی اداره بایدن در برنامه‌ریزی سبب سقوط کابل شد

دو جنرال ارشد بازنشسته ایالات متحده، حکومت بایدن را مسئول خروج پر هرج و مرج دانستند. آن‌ها روز سه شنبه به قانون‌گذاران گفتند که اداره بایدن برنامه مناسب برای تخلیه نداشت و به موقع دستور تخلیه را صادر نکرد. شهادت نادر دو جنرال بازنشسته ایالات متحده برای اولین بار تنش و اختلافات رهبران نظامی با […]

دو جنرال ارشد بازنشسته ایالات متحده، حکومت بایدن را مسئول خروج پر هرج و مرج دانستند. آن‌ها روز سه شنبه به قانون‌گذاران گفتند که اداره بایدن برنامه مناسب برای تخلیه نداشت و به موقع دستور تخلیه را صادر نکرد.
شهادت نادر دو جنرال بازنشسته ایالات متحده برای اولین بار تنش و اختلافات رهبران نظامی با اداره بایدن را در روزهای پایانی جنگ افغانستان و خروج از این کشور را آشکار کرد.
این اختلافات شامل این بوده که ارتش ایالات متحده به حکومت این کشور توصیه کرده بود تا حداقل ۲۵۰۰ سرباز را در افغانستان به منظور حفظ ثبات حفظ کند. ارتش همچنین نگران بوده که وزارت خارجه امریکا سریع برنامه تخلیه را شروع نکرده است.
این اظهارات در تضاد با بررسی داخلی قصر سفید قرار دارد که نشان می‌دهد تصمیمات رئیس جمهور جو بایدن به دلیل توافقنامه‌های قبلی خروج که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده انجام شده بود، «به شدت محدود شده» بود. در این بررسی ارتش مقصر دانسته شده و در آن آمده بود که فرماندهان ارشد گفته بودند که منابع کافی برای انجام روند تخلیه دارند.
۱۳ سرباز ایالات متحده در نتیجه یک حمله انتحاری در دروازه «ابی» میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه کشته شدند.
هزاران شهروند افغان و ایالات متحده که از وضعیت هراسان بودند، ناامیدانه تلاش کردند خود را به پروازهایی برسانند که مردم را با هواپیما به بیرون منتقل می‌کردند. در پایان ارتش ایالات متحده توانست بیش از ۱۳ هزار غیرنظامی را پیش از پرواز آخرین هواپیمای نظامی‌اش از افغانستان بیرون کنند.
جنرال مارک میلی، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ایالات متحده و جنرال بازنشسته فرانک مکنزی رئیس پیشین فرماندهی مرکزی به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفتند که هرج و مرج در روند تخلیه به این دلیل رخ داد که وزارت خارجه بسیار ناوقت خواهان تخلیه پرسنل امریکایی شد.
یک سال پیش در پی خروج سربازان ایالات متحده امریکا از افغانستان، طالبان دوباره به قدرت رسیدند. در ۲۰ سال جنگ با طالبان، میلیاردها دالر برای برای بازسازی این کشور مصرف شد.
یک سال پیش در آخرین روزهای خروج، نیروهای امریکایی تنها در داخل میدان هوایی کابل حضور داشتند و عملیات تخلیه را به پیش می‌بردند، در حالی که جنگجویان طالبان بیرون میدان هوایی را تحت کنترول داشتند. طالبان هر نوع تمدید مهلت خروج سربازان خارجی را رد می‌کردند.
هزاران افغان مأیوس در تلاش راهی برای خروج از کشور شدند. در پایان ماه اگست سال ۲۰۲۱، آن‌ها می‌خواستند به هر قیمتی از کشور فرار کنند، چون از برگشت حاکمیت وحشتناک طالبان مانند دوران اول آن‌ها میان سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ در هراس بودند.
یک جنگجوی طالبان در محل یک حمله انتحاری در میدان هوایی به تاریخ ۲۶ آگست ۲۰۲۱ که بر اثر دو انفجار که مسئولیت آن را داعش به عهده گرفت، ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز ایالت متحده امریکا کشته شدند.
تابوت‌های ۱۳ سرباز امریکایی که در این حمله کشته شده بودند، به کشور شان انتقال داده شد. عملیات نظامی امریکا در زمان حاکمیت اول طالبان شروع شد و با ختم این جنگ دوباره طالبان به قدرت رسیدند؛ با وجود آنکه میلیاردها دالر برای بازسازی این کشور جنگزده به مصرف رسید.
چندین راکت در ۳۰ اگست به سمت میدان هوایی کابل شلیک شد، جایی که سربازان ایالات متحده امریکا و متحدین شان در تلاش تکمیل پروسه خروج در زیر تهدیدهای داعش بودند. در ۳۱ آگست اردوی ایالات متحده امریکا اعلام کرد که با خروج همه نیروها، این جنگ پایان یافته است.
جنگجویان طالبان روز بعد از خروج نیروهای امریکایی با استفاده از تجهیزات به جا مانده از این نیروها و نیروهای امنیتی افغانستان، در جاده‌ها جشن گرفتند. براساس ارقام انستیوت بین المللی واتسون در امور هزینه‌های جنگ، تخمیناً بیش از ۷۰ هزار غیرنظامی افغان و پاکستانی در نتیجه مسقیم این جنگ جان باختند.
خروج سربازان امریکایی از قرارگاه هوایی بگرام باعث شد که دکان‌ها و فروشگاه‌های مرتبط با این پایگاه مسدود شوند. طالبان امسال در همین پایگاه جشن یک سالگی خروج نیروهای امریکایی را برگزار کردند.
یک سال بعد از خروج سربازان ایالات متحده امریکا از افغانستان، بسیاری از سربازان این کشور تاهنوز از آنچه در افغانستان رخ داد، به خصوص حملات انتحاری در میدان هوایی در جریان عملیات تخلیه، وحشت‌زده اند. بعضی از آن سربازان تلاش می‌کنند با دوستان افغان تا حد ممکن کمک کنند.
میلی گفت: «در ۱۴ آگست تصمیم عملیات تخلیه غیرنظامی توسط وزارت امور خارجه اتخاذ شد.» او گفت که وقتی از قضیه به ارتش اطلاع داده شد، آن‌ها سریع‌تر از هر اقدام نظامی در جهان دست به کار شدند و اقدام کردند.
میلی گفت که تصمیم وزارت خارجه بسیار ناوقت گرفته شد. او گفت: «اشتباه اساسی و نقص اساسی زمانبندی وزارت خارجه بود. این تصمیم بسیار آهسته و خیلی ناوقت گرفته شد.»
مکنزی گفت که دستور تخلیه باید از سوی وزارت امور خارجه صادر می‌شد، اما در هفته‌ها و ماه‌ها قبل از سقوط کابل به دست طالبان، پنتاگون بر وزارت امور خارجه برای طرح تخلیه فشار می‌آورد و نگران بود که حکومت آمادگی ندارد.
مکنزی گفت: «ما در اوایل ۹ جولای در منطقه نیروی نظامی داشتیم، اما هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم.» او افزود: «زمان بندی حکومت مشکل اصلی بود که سبب اتفاقات در ماه اگست شد.»
مکنزی افزود: «من معتقدم رویدادهای اواسط و اواخر اگست ۲۰۲۱ نتیجه مستقیم تاخیر چندین ماهه در آغاز روند (تخلیه) بود، زمانی که ما در شرایط سخت قرار گرفتیم و طالبان در حال تسلط بر این کشور بودند.»
جنرال میلی در آن زمان افسر ارشد نظامی ایالات متحده بود. او از رئیس جمهور جو بایدن خواسته بود که نیروی نظامی ۲۵۰۰ نفری را در افغانستان باقی بگذارد تا به نیروهای ویژه افغانستان در جلوگیری از پیشروی طالبان کمک کند و به ایالات متحده اجازه دهد تا میدان هوایی بگرام را حفظ کند که می‌توانست گزینه‌های بیشتری را برای پاسخ به حملات طالبان در اختیار ارتش ایالات متحده قرار دهد.
به گفته این مقام‌های سابق نظامی، بایدن گزینه حفظ نیروی نظامی بزرگتر را تائید نکرد و ترجیح داد تا نیروی کوچک ۶۵۰ نفری امنیت سفارت ایالات متحده را تامین کند. این تعداد نیرو برای حفظ پایگاه هوایی بگرام کافی نبود و طالبان به سرعت آن را تصرف کردند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12522

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.