• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

بدبختی در افغانستان به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است

  • کد خبر : 7176
  • 15 حمل 1401 - 9:33
بدبختی در افغانستان به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است

تصمیم اخیر طالبان مبنی بر زیر پا گذاشتن وعده‌شان در خصوص به مکتب رفتن دختران از صنف ششم به بالا، یادآور این است که زندگی افغان‌ها از زمان بازگشت این گروه به قدرت در سال گذشته تا چه حد تغییر کرده است؛ و بررسی‌های گالوپ در کشور نشان می‌دهد که اوضاع بهتر نشده است. در […]

تصمیم اخیر طالبان مبنی بر زیر پا گذاشتن وعده‌شان در خصوص به مکتب رفتن دختران از صنف ششم به بالا، یادآور این است که زندگی افغان‌ها از زمان بازگشت این گروه به قدرت در سال گذشته تا چه حد تغییر کرده است؛ و بررسی‌های گالوپ در کشور نشان می‌دهد که اوضاع بهتر نشده است.
در شرایطی که طالبان در سال گذشته بر افغانستان تسلط یافت، تقریبا همه افغان‌ها (۹۴ درصد) زندگی خود را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی کردند که بدبختی تلقی می‌شود. این نه تنها رکوردی بالا برای افغانستان بود، بلکه بالاترین میزان بدبختی است که گالوپ از زمان آغاز فعالیت خود در سال ۲۰۰۵ در کشورهای مختلف ثبت کرده است.
گالوپ افراد را بر اساس مقیاس نردبان کانتریل، پله‌های شماره‌گذاری شده از صفر تا ۱۰، به عنوان «موفق»، «در حال تقلا» یا «بدبخت» طبقه‌بندی می‌کند. کسانی که به زندگی کنونی خود و زندگی خود در پنج سال آینده رتبه ۴ یا کمتر می‌دهند در طبقه «بدبخت» گنجانده می‌شوند.
گالوپ افغانستان را در شرایطی بررسی کرد که طالبان کنترل را به دست گرفتند و ایالات متحده به طور کامل عقب‌نشینی کرد و وضعیت اقتصادی در حال حاضر وخامت اوضاع در افغانستان را تشدید کرده است. با این حال، از آن‌جا که خشونت ناشی از اقدامات طالبان در جریان تهاجم طولانی مدت و سرانجام تسلط این گروه افزایش یافته و به افزایش ادامه می‌دهد، احساس بدبختی از سال ۲۰۱۷ روند صعودی داشته است.
تقریبا همه زنان و مردان افغان بدبخت هستند
زنان افغان در حال حاضر تقریبا بدبخت‌ترین زنان جهان هستند، به طوری که ۹۶ درصد از زنان در این کشور زندگی خود را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی می‌کنند که بدبخت تلقی می‌شوند. برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۲، درصد زنانی که خود را بدبخت می‌دانند نسبت به ۹۲ درصد مردان افغان که خود را بدبخت می‌دانند، بیشتر است. در بسیاری از ارزیابی‌های گالوپ، مردان افغان بیشتر از زنان بدبخت ارزیابی شده‌اند.
زنان افغان نسبت به مسیر زندگی خود در آینده بدبین هستند. با توجه به این‌که طالبان زنان را از کار در هر حرفه‌ای به جز مراقبت‌های صحی یا آموزش ابتدایی محروم کرده،‌ برای مسافرت زنان به تنهایی موانعی به وجود آورده و آن‌ها را از تحصیلات متوسطه و عالی منع کرده، این بدبینی تعجب‌برانگیز نیست. وقتی از آن‌ها پرسیده شد که از صفر تا ۱۰ به زندگی خود در پنج سال آینده چه نمره‌ای می‌دهند، در سال 2021میانگین امتیاز ۱.۸ بود که پایین‌ترین سطح در روند جهانی گالوپ برای زنان در هر کشوری است. برای مردان، در سال ۲۰۲۱میانگین امتیاز ۲.۱ بود.
بدبختی در افغانستان همه‌جا حاضر است
به طور کلی، تفاوت اندکی در میزان بدبختی در مناطق مختلف افغانستان وجود دارد. هیچ یک از پاسخ دهندگان در هیچ منطقه‌ای زندگی خود را به اندازه‌ای بالا ارزیابی نکردند که موفق محسوب شوند. و در تمام مناطق، ۸۷ درصد یا بیشتر از افغان‌ها زندگی‌شان را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی کرده‌اند که بدبخت تلقی می‌شوند.
زمانی که بر اساس سطح درآمد بررسی شد، تمام فقیرترین افغان‌ها زندگی خود را به اندازه‌ای ضعیف رتبه‌بندی کردند که بدبخت تلقی می‌شوند. تنها در میان ثروت‌مندترین‌ها، آن‌هایی که در ۲۰ درصد بالای درآمد قرار دارند، کمتر از ۹ نفر از هر ۱۰ نفر بدبخت تلقی می‌شوند. هیچ‌یک از پاسخ دهندگان در هیچ سطح درآمدی زندگی خود را به اندازه‌ای بالا ارزیابی نکردند که موفق محسوب شوند.
بدبختی در افغانستان به مقیاسی بی‌سابقه رسیده است. در هیچ کشور دیگری از زمان شروع این روند در سال ۲۰۰۵، درصد عظیمی از جمعیت زندگی خود را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی نکرده‌اند که بدبخت تلقی شوند. و افغان‌ها امید چندانی ندارند که وضعیت آن‌ها به زودی بهبود یابد. به ویژه برای زنان افغان، آینده بدون دسترسی به آموزش برای دختران این کشور تاریک است.
در هفته‌های اخیر توجه جهانی از افغانستان منحرف شده، اما بحران در این کشور کاهش نیافته است. آژانس‌های کمک‌های بشردوستانه قبلا درخواست‌های ناامیدکننده‌ای برای تأمین مالی برای ارائه کمک‌ها صادر کرده‌اند، از جمله بزرگ‌ترین درخواست کمک‌ برای یک کشور تا کنون توسط سازمان ملل.
و قبل از تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده و سایر کشورها متعهد شدند که مقادیر قابل‌توجهی کمک کنند. با این حال، در پی بحران اوکراین، مشخص نیست که چه مقدار کمک اضافی در راه است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7176

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.