• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
گزارش تحقیقی نیویارک تایمز:

طالبان خلاف وعده عفو عمومی، دست به کشتار گسترده انتقام‌جویانه زده‌اند

  • کد خبر : 7256
  • 23 حمل 1401 - 19:18
طالبان خلاف وعده عفو عمومی، دست به کشتار گسترده انتقام‌جویانه زده‌اند

روزنامه نیویارک تایمز در یک گزارش ویدیویی ـ تحقیقی دریافته است که طالبان خلاف وعده عفو عمومی، دست به کشتار گسترده انتقام‌جویانه علیه کارمندان دولت سابق و اعضای نیروهای امنیتی پیشین زده‌اند. این گزارش در جریان هفت ماه مستند شده است. طبق این گزارش، طالبان حدود ۵۰۰ نفر از کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی […]

روزنامه نیویارک تایمز در یک گزارش ویدیویی ـ تحقیقی دریافته است که طالبان خلاف وعده عفو عمومی، دست به کشتار گسترده انتقام‌جویانه علیه کارمندان دولت سابق و اعضای نیروهای امنیتی پیشین زده‌اند. این گزارش در جریان هفت ماه مستند شده است. طبق این گزارش، طالبان حدود ۵۰۰ نفر از کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی پیشین را در شش ماه حکومت‌داری خود «کشته‌» و یا ربوده‌اند.
طالبان پس از این‌که کابل را تصرف کردند، عفو عمومی اعلام کردند و تعهد سپردند که انتقام‌جویی نخواهند کرد. مقام‌های نظامی طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله، گفته بود که این عفو «شرعی» است و براساس آن هیچ کسی مجازات نخواهد شد و همه بخشیده شده‌اند.
طالبان حتا برای برخی از اعضای نیروهای امنیتی پیشین و کارمندان دولتی «امان‌نامه» نوشته‌اند که انتقام نخواهند گرفت. با وجود این، نیویارک تایمز دریافته است که به این تعهدات و وعده‌ها از سوی طالبان عمل نشده است.
نیویارک تایمز در توضیح روش کار خود برای تهیه این گزارش، گفته است که این گزارش با استفاده از انواع روش‌های راستی‌آزمایی به شمول انجام تحقیقات ویدیویی، طب قانونی، تایید گزارش‌های خبری محلی، همکاری با سازمان‌های حقوق بشری و مصاحبه با بازمانده‌گان و اعضای خانواده قربانیان تهیه شده است.
طبق این گزارش، کشتار انتقام‌جویانه گسترده بوده و همه مناطق کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ کاری که سبب شده است خانواده‌ها متلاشی شوند. در این گزارش وعده‌های طالبان در مورد «مدارا و میانه‌روی» با مخالفان «کذب» توصیف شده است.
براساس گزارش نیویارک تایمز، با وجودی که در ابتدا وقوع چنین قتل‌هایی انکار می‌شد، اما رهبری طالبان برخی از این رویدادها را تأیید کرده، ولی آن را به عناصر و فرماندهان «سرکش» نسبت داده و کارزاری بودن آن را تایید نکرده است.
نیویارک تایمز با توجه به گسترده بودن کشتارها و شمار قابل توجه قتل و ناپدید شدن کارمندان پیشین دولت و نیروهای امنیتی، نتیجه‌‌گیری کرده است که انتقام‌جویی یک کارزار بوده است.
براساس نموداری که نیویارک تایمز تهیه کرده است، بیش‌ترین مورد قتل و کشتار در ولایت بغلان ثبت شده است. همین‌طور بیش‌ترین «ناپدید شدن اجباری/ربوده شدن» توسط طالبان در ولایت قندهار ثبت شده است. هرچند مواردی از قتل و ناپدیدن شدن در سراسر نقاط کشور ثبت شده است.
پیش از نشر گزارش نیویارک تایمز، ویدیوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده بود که مجازات برخی از اعضای نیروهای امنیتی پیشین را نشان می‌داد.
نیویارک تایمز در این گزارش هویت شماری از قربانیان و تاریخ قتل آن‌ها را تثبیت و با خانواده‌ها و بازمانده‌گان گفت‌وگو کرده است.
طالبان حاضر نشده‌اند که در این مورد ابراز نظر کنند. سهیل شاهین، از سخنگویان طالبان، در مصاحبه‌ای اما به‌صورت «مطلق» گزارش‌ها درباره قتل‌های انتقام‌جویانه را رد کرده است. این در حالی است که ملا محمدیعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان، که نوار صوتی از او در این گزارش آمده است، تایید کرده است که افراد به‌صورت خودسرانه کشته شده‌اند. او اما تاکید کرده است که باید افراد پس از عفو عمومی کشته نشوند.
در این گزارش، یک عضو نیروهای امنیتی پیشین که پس از بازداشت رها شده بود، از «شکنجه» توسط طالبان سخن گفته است. او تأکید کرده است که طالبان از نیروهای امنیتی پیشین انتقام خواهند گرفت.
نیویارک تایمز در این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که طالبان همان قواعد گذشته را اجرایی می‌کنند و تغییری نکرده‌اند.
در این گزارش، نیویارک تایمز شیوه‌های قتل، ناپدید شدن و اعدام توسط طالبان را که علیه قربانیان به کار گرفته شده است، ذکر کرده و آن را «بی‌رحمانه» توصیف کرده است.
در این گزارش تأکید شده است که ایالات متحده امریکا هنوز هم می‌تواند کارهای بیش‌تری را برای کمک به متحدان سابق خود که بسیاری از آن‌ها مخفی مانده‌اند، انجام دهد تا راهی برای فرار از کشور پیدا کنند.
پیش از این یک گزارش سازمان ملل متحد نیز نشان می‌داد که دست‌کم ۱۰۰ کارمند پیشین دولتی و عضو نیروهای امنیتی پیشین از سوی طالبان کشته شده‌اند. نهادهای حقوق بشری نیز از کشتارهای خودسر بارها گزارش داده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7256

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.