• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

مزیت رقابت و نقش آن در توسعه‌ی تجارت‌های نوپا

  • کد خبر : 2498
  • 03 قوس 1399 - 6:57
مزیت رقابت و نقش آن در توسعه‌ی تجارت‌های نوپا

سهیم‌شدن در بازار کار و آغاز تجارت، به یک سلسله برنامه‌های کارا و ایجاد معیارهای پاسخ‌گو برای رشد و توسعه‌ی کار و فعالیت‌های تجارتی نیاز دارد. از آن‌جایی که بازار شامل مجموعی از فعالیت‌ها، داد و ستد، عرضه و تقاضا، خواست‌های متفاوت مشتریان و رقابت‌های نفس‌گیر است، به شاخص و معیار‌های نیاز دارد که از […]

سهیم‌شدن در بازار کار و آغاز تجارت، به یک سلسله برنامه‌های کارا و ایجاد معیارهای پاسخ‌گو برای رشد و توسعه‌ی کار و فعالیت‌های تجارتی نیاز دارد. از آن‌جایی که بازار شامل مجموعی از فعالیت‌ها، داد و ستد، عرضه و تقاضا، خواست‌های متفاوت مشتریان و رقابت‌های نفس‌گیر است، به شاخص و معیار‌های نیاز دارد که از طریق آن تجارت‌های نوپا، استارت‌اپ‌ها و کارآفرین‌ها بتوانند به رشد پایدار دست یابند.
یکی از مهم‌ترین معیار‌هایی که باعث می‌شود تجارت‌های نوپا رشد و توسعه یابد، مزیت رقابتی در بازار است. به بیان دیگر، مزیت رقابتی را می‌توان الگوی موفق در ایجاد و دست‌یابی به اهداف درازمدت تجارتی، رشد و توسعه‌ی کسب و کار و جلب مشتریان بیش‌تر در بازار عنوان کرد.
همان‌طوری که مشتریان به عنوان اصل مهم در بازار به عنوان تقاضاکننده‌ی محصولات مطرح می‌شوند، هر کدام در تلاش است تا بهترین محصول و خدمات را از شرکت‌های تولیدکننده یا استارت‌اپ‌ها به دست آورد. لازم است که شرکت‌های مذکور و کارفرماهایی که تازه در عرصه‌ی تجارت در بازار فعالیت‌شان را شروع می‌کنند، بهترین روش را برای جلب توجه مشتریان، با در نظر داشت مزیت رقابتی و به خاطر متمایزبودن از سایر رقیب‌ها، روی دست گیرند.
مواردی که می‌تواند مزیت رقابتی را به مشتریان تعریف کند و آن‌ها را علاقه‌مند به خریداری و استفاده از محصولات یک شرکت یا استارت‌اپ نماید، شامل بسته‌های تخفیف، قیمت مناسب، کیفیت عالی، خدمات قبل از فروش، خدمات بعد از فروش، استفاده از نیروی متخصص، خدمات ارسالی و رفتار مناسب با مشتریان می‌شود.
به طور نمونه اگر ما یک شرکت تولید لباس را در نظر داشته باشیم، داشتن و در نظر گرفتن مزیت رقابتی، اساسی‌ترین معیاری است که باید کارفرما در نخستین روزهای فعالیتش در نظر داشته باشد. باید برای مشتریان، بهترین محصولات را با قیمت مناسب، کیفیت عالی، بسته‌های تخفیف، خدمات قبل از فروش و یا بعد از فروش فراهم‌سازد تا بتواند در بازار در کنار سایر رقیب‌ها فعالیت کند.
اهمیت و ماهیت مزیت رقابتی برای تجارت‌های نوپا و کارآفرین‌های که به تازه‌گی فعالیت‌های کاری و تجارتی‌شان‌ را آغاز کرده‌اند، زمانی مطرح می‌شود که با مجموعی از رقیب‌هایی که از چندین سال به این سو در زمینه‌ی تولید عین محصول فعالیت داشته‌اند، روبه‌رو شوند. همان‌طوری که می‌خواهید در یک مسابقه‌ی ورزشی شرکت کنید، نه تنها باید به اندازه‌ی رقیب‌های تان، بلکه باید بهتر از آن‌ها باشید، تا برنده شوید.
تجارت و آغاز کار و فعالیت‌های اقتصادی در بازار، به مثابه‌ی دخیل‌شدن در یک مسابقه‌ی ورزشی است که شما باید بیش‌تر از هر کسی، رقیب تان را شناسایی و نقاط ضعف و قوت او را تحلیل کنید. در کنار آن، تحلیل مشتریان و دریافت و شناسایی خواست‌های آنان تأثیر جدی روی تداوم فعالیت یک تجارت نوپا دارد. باید محصولات با توجه به خواست مشتریان به بازار عرضه شود. هم‌چنان برای کسب عواید بیش‌تر، باید دانش تخصصی و استخدام افراد باتجربه برای تولید محصولات، در نظر گرفته شود تا مزیت رقابتی برای مشتریان ایجاد گردد و محصولات به فروش برسد.
سه استراتژی می‌تواند در ایجاد مزیت رقابتی نقش اساسی و خیلی خوب داشته باشد. در نظر گرفتن این سه استراتژی برای توسعه‌ی تجارت‌های نوپا امر حتمی است. اولین استراتژی که می‌تواند باعث ایجاد مزیت رقابتی در بازار برای مشتریان و فروش محصولات شود، مدیریت هزینه است. به این معنی که باید محصولات به نازل‌ترین قیمت، برای مشتریان عرضه و با استفاده از مدیریت هزینه، تمام مواد خام محصولات به پایین‌ترین نرخ ممکن خریداری شود. این‌گونه، مدیریت هزینه در مزیت رقابتی ایجاد شده می‌تواند. بحث دیگری که در استراتژی مزیت رقابتی و رشد و توسعه‌ی تجارت‌های نوپا مطرح است، متمایزبودن یا متفاوت‌بودن در بازار است. یعنی محصولاتی که تولید می‌شود، باید متفاوت‌تر و باکیفیت‌تر از محصولات تولیدشده توسط رقیب‌ها در مارکیت باشد، تا مشتریان با درک این تفاوت‌ها به خریداری محصولات اقدام کنند و مفاد و سود بیش‌تر برای شرکت یا تجارت نوپا به دست آید. تمرکز و خاص‌بودن بخش دیگری از استراتژی است که به تجارت‌های نوپا و استارت‌اپ‌ها کمک می‌کند تا محصولات یا خدمات را در بازار برای مشتریان فراهم و به مشتریان کمک کنند که به محصولات مورد نیاز شان دسترسی داشته باشند.
در نظر گرفتن مزیت رقابتی، در بازار که انواع متفاوت رقابت‌های مثبت و منفی وجود دارد، به عنوان یک معیار خوب در رشد و توسعه‌ی تجارتی مطرح است. بنابراین یک کارآفرین باتجربه باید در نخستین روزهای فعالیت‌های تجارتی‌اش، مزیت رقابتی را در پلان تجارتی به عنوان شاخص مهم رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار در بازار در نظر گیرد و اعتماد مشتریان را با برنامه‌های تشویقی متفاوت جلب کند و محصولاتش را به فروش برساند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2498

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.