• امروز : شنبه, ۸ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

نقش میدان هوایی بین‌المللی خوست در اقتصاد کشور

  • کد خبر : 4710
  • 20 سرطان 1400 - 21:22
نقش میدان هوایی بین‌المللی خوست در اقتصاد کشور

میدان‌های هوایی بین‌المللی نقش مهم و حیاتی در توسعه‌ و رشد اقتصادی کشور، به ‌خصوص رشد اقتصاد روستایی و زراعتی دارد و زمینه‌ گسترش مبادلات تجاری و ترانزیتی، توریسم، خدمات پستی، ارتباطات فرهنگی، افزایش عواید دولت، ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری شخصی، بهبود مصونیت، امنیت، اعتبار و موثریت ترانسپورت هوایی را فراهم می‌کند. خوست یکی از […]

میدان‌های هوایی بین‌المللی نقش مهم و حیاتی در توسعه‌ و رشد اقتصادی کشور، به ‌خصوص رشد اقتصاد روستایی و زراعتی دارد و زمینه‌ گسترش مبادلات تجاری و ترانزیتی، توریسم، خدمات پستی، ارتباطات فرهنگی، افزایش عواید دولت، ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری شخصی، بهبود مصونیت، امنیت، اعتبار و موثریت ترانسپورت هوایی را فراهم می‌کند. خوست یکی از ولایت‌های مرزی کشور است که با ظرفیت‌های تولیدی فراوان، در قسمت جنوب‌شرق کشور موقعیت دارد. میدان هوایی این ولایت مطابق به معیارها و استندردهای موجود به‌ عنوان پنجمین میدان هوایی بین‌المللی کشور به بهره‌برداری سپرده شد. کار ساخت این میدان هوایی در سال ۱۳۹۰ خورشیدی شروع شد و هدف از ساخت آن، ایجاد سهولت در بخش ترانسپورت هوایی و تأمین ارتباط مردم ولایت خوست با مرکز، سایر ولایات افغانستان و کشورهای دیگر عنوان شده است. این میدان هوایی در پنج مرحله تکمیل و به ارزش مجموعی یک میلیارد و ۸۸۹ میلیون افغانی از بودجه‌ انکشافی اداره هوانوردی ملکی ساخته شده ‌است. با بهره‌برداری این میدان هوایی و شروع پروازهای بین‌المللی از آن، امکان فعالیت اقتصادی و پول‌آوری، امکان ایجاد اشتغال و جمع‌آوری ثروت و توزیع آن وجود خواهد داشت. در آن‌جا، امکان فعالیت انواع خدمات و کالاهای ویژه، عمل‌کردهای شهری و دفاتر شرکت‌های مختلف، مجتمع‌های نمایشگاهی و تجمع کسب‌وکارهای مرتبط با هوانوردی مساعد می‌شود. تأثیرات اقتصادی میدان‌ هوایی بین‌المللی خوست را می‌توان چنین برشمرد:
۱- تأثیر در نرخ رشد اقتصادی و اشتغال
امروزه میدان‌های‌ هوایی به میدان‌های مرکزی شهری شباهت دارد و به ‌عنوان یک ارتباط‌دهنده‌ تجاری چندمنظوره عمل می‌کند و در آن‌جا انواع خدمات و کالاهای ویژه و عمل‌کردهای شهری ارایه می‌شود. در صورتی‌ که شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در میدان هوایی این ولایت‌ فراهم شود، می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی بر نرخ رشد اقتصادی و اشتغال در سطح کشور و به‌ خصوص در این ولایت داشته‌ باشد. در زمینه‌ سرمایه‌گذاری در این میدان‌ هوایی، نیروی کار مورد نیاز آن‌ را مجموعه‌‌ای از شغل‌ها با مهارت پایین، تا انجنیران، مدیران و برنامه‌ریزان با مهارت‌های بسیار بالا تشکیل خواهند داد. از مهمان‌داری و خدمات پرواز و نگه‌داری و حفظ طیاره‌ها و خدمات میدان هوایی که در داخل این میدان ایجاد می‌شود، تا فعالیت شرکت‌های مختلف، بازارهای فروش صنایع دستی، رستورانت‌های خرد و بزرگ، تفریح‌گاه‌های متنوع، سالن‌ها برای برگزاری کنفرانس‌ها، درمانگاه‌ها و … تأثیر مستقیم بر اقتصاد مردم این ولایت خواهد داشت.
۲- تأثیر بر درآمد
خوست یک ولایت مناسب براى سرمایه‌گذارى است و با افتتاح و بهره‌برداری میدان‌ هوایی این ولایت، تمام تولیدات داخلی، میوه، سبز‌یجات و دیگر اقلام صادراتی آن به بازارهای منطقه و جهان ارسال خواهد شد و زمینه درآمد را برای باشنده‌گان این ولایت مهیا خواهد کرد. آماری وجود دارد که برخی اتباع پاکستان با دریافت ویزا از کشورهای حوزه‌ خلیج، به ‌خصوص عربستان سعودی، از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی عازم کشورشان می‌شوند. بنابراین، با فعال‌سازی میدان هوایی بین‌المللی ولایت خوست و موجودیت بندر غلام‌خان در این ولایت با همکاری وزارت‌های ذی‌دخل می‌توان تسهیلات لازم ترانزیتی را برای آنان فراهم کرد و تعداد پروازها به کشورهای خلیج که نقش مستقیم در اقتصاد این ولایت و ازدیاد عواید ملی دارد را افزایش داد. از طرف دیگر، ولایت خوست دارای معادن و ظواهر معدنی متعددی است، از جمله کرومایت، آزبست، کوارتز، نفرایت، مواد ساختمانی، سرب و جست. از این معادن می‌توان به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های افغانستان نام برد که بسیاری از شرکت‌ها و کشورها به دنبال سرمایه‌گذاری روی آن‌ها هستند. با شروع پروازهای بین‌المللی از میدان هوایی این ولایت، زمینه‌ استخراج و صدور این مواد به بازارهای منطقه و جهان فراهم خواهد شد و روی اقتصاد کشور تأثیر خوبی خواهد داشت.
۳- جذب سرمایه‌گذاری
امروزه میدان‌های هوایی بین‌المللی با داشتن فروشگاه‌ها، رستورانت‌ها و نماینده‌گی‌های گردشگری و … یکی از محلات خوب تفریحی برای مسافران و مرکز خوب تجاری و معاملاتی و بازار کار نیز محسوب می‌شود. اگر زمینه‌ فعالیت این نوع کسب‌و‌کارها در اطراف میدان هوایی ولایت خوست فراهم شود، سرمایه‌گذاران ترغیب خواهد شد، تا در این بخش‌ها سرمایه‌‌گذاری کنند. از طرفی، بیش‌تر سرمایه‌گذاران خوست اکنون در ولایات دیگر و حتی در کشورهاى عربى سرمایه‌گذارى مى‌کنند. با افتتاح میدان هوایی این ولایت، زمینه فعالیت‌های اقتصادی برای این سرمایه‌گذاران در داخل کشور فراهم می‌شود و از این طریق، نه‌ تنها که اقتصاد مردم خوست رشد می‌کند؛ بلکه باعث ایجاد زمینه‌هاى کارى براى گروه‌های مختلف مردم این ولایت نیز می‌شود.
۴- افزایش صادرات و عواید برای دولت
انکشاف میدان‌های هوایی کشور در قسمت رشد و توسعه اقتصادی نقش بسزایی دارد و سبب اشتغال‌زایی و توازن بیلانس تجارتی می‌شود. نزدیک به ۵۰ درصد صادرات نظر به ارزش کالا از میدان‌های بین‌المللی کشور صورت می‌گیرد. هم‌چنان نظر به تحقیقات جهانی، در صورت افزایش صادرات، در هر میلیارد دالر امریکایی به تعداد ۴۰۰ هزار شغل در بازار کار افغانستان ایجاد می‌شود. اکنون میزان سالانه صادرات افغانستان نزدیک به یک میلیارد دالر رسیده‌ است. محصولات افغانی، به ‌ویژه میوه‌های تازه و خشک، نباتات طبی، صنایع دستی، زعفران و … در کشورهای اروپایی، بازارهای عربی، هند، چین، آسیای مرکزی، ترکیه و … در کنار سایر محصولات جهان خودنمایی می‌کنند و با استقبال خوب بازارهای جهانی روبه‌رو شده‌اند. تازه‌ترین نمونه‌ بازاریابی محصولات افغانستان، انعقاد قراردادها و امضای تفاهم‌نامه‌ها به ارزش بیش از ۷۵ میلیون دالر در نمایشگاه مومبای/بمبئی کشور هند است. با بین‌المللی شدن میدان هوایی ولایت خوست و آغاز پروازهای بین‌المللی از آن، تولیدات این ولایت، به ‌ویژه جلغوزه و چهارمغز به کشورهای مختلف به ‌آسانی صادر و عواید بیش‌تری به‌ خزانه‌ دولت واریز خواهد شد.
۵- ایجاد سهولت در حمل و نقل و انتقال مسافران
حمل و نقل یا (Transportation) که در اقتصاد آن‌ را جابه‌جایی مسافر و کالا از نقطه‌‌ای به نقطه‌ دیگر تعریف کرده‌اند، در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه کشورها واقع شده؛ زیرا حمل و نقل مناسب، راحت، مطمین، سریع و ارزان از شروط اصلی توسعه‌ی گردشگری است که تمامی عوامل ذکر شده در حمل و نقل هوایی کاملاً مشهود است. با آغاز پروازهای ملکی از میدان هوایی ولایت خوست به کابل و سایر ولایات کشور، مشکلاتی ‌که مسافران در مسیر شاهراه کابل – خوست و دیگر شاهراه‌ها دارند، حل خواهد شد و با شروع پروازهای بین‌المللی، مشکلات آن‌ عده باشنده‌گان خوست که در کشورهای دیگر، به‌ خصوص کشورهای عربی زنده‌گی می‌کنند و در گذشته مجبور بودند که ابتدا به کابل بیایند و بعد به ولایت‌‌ خوست سفر کنند، نیز حل می‌شود و آنان از این بعد، می‌توانند مستقیم به ولایت‌شان پرواز داشته‌ باشند. اداره هوانوردی ملکی افغانستان یکی از ادارات مهم اقتصادی کشور است که در زمینه‌ بلند بردن سطح عواید ملی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند و تلاش دارد، تا با اعمار و احداث میدان‌های هوایی معیاری و رشد ترانسپورت هوایی باعث رشد اقتصاد کشور شود. تمام تلاش‌های اداره هوانوردی بر محور بهبود خدمات ترانسپورت هوایی و فراهم‌آوری سهولت‌ها و امکانات بیش‌تر برای مردم خوست و سایر استفاده‌کننده‌گان ترانسپورت هوایی می‌چرخد، تا در کنار حصول پیش‌رفت در عرصه‌ هوانوردی ملکی، فرصت‌های شغلی و اقتصادی بیش‌تر برای شهروندان فراهم شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=4710
  • نویسنده : محمدحسین دهزاد، کارمند اداره هوانوردی ملکی
  • ارسال توسط :
  • 584 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.