• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

تاکید حامد کرزی بر اهمیت برگزاری لویه جرگه و سهم اقوام در حکومت

  • کد خبر : 7036
  • 18 حوت 1400 - 17:13
تاکید حامد کرزی بر اهمیت برگزاری لویه جرگه و سهم اقوام در حکومت

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور یک بار دیگر بر اهمیت برگزاری لویه جرگه و سهم داشتن تمامی اقوام در حکومت تازه تاکید کرده و آنرا یگانه راه بیرون رفت برای برطرف ساختن چالش‌های کنونی در کشور دانسته است. آقای کرزی در یک گفت‌وگو با تلویزیون “العالم” به ممنوعیت سفر به بیرون از کشور اشاره […]

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور یک بار دیگر بر اهمیت برگزاری لویه جرگه و سهم داشتن تمامی اقوام در حکومت تازه تاکید کرده و آنرا یگانه راه بیرون رفت برای برطرف ساختن چالش‌های کنونی در کشور دانسته است.
آقای کرزی در یک گفت‌وگو با تلویزیون “العالم” به ممنوعیت سفر به بیرون از کشور اشاره کرده و گفته است که او و عبدالله عبدالله برای سفر کردن به بیرون از کشور با چالش‌هایی روبرو هستند.
حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین به این تلویزیون گفت: « بله! در سفرهایی که قرار بود با داکتر عبدالله عبدالله داشته باشیم، البته به گونه جداگانه، با چالش‌هایی روبرو بودیم که امیدواریم این چالش‌ها از میان برداشته شوند، ولی در داخل کشور، در داخل شهر کابل رفت و آمد ما آزاد است و مردم به دیدن ما می‌آیند. من و عبدالله عبدالله با هم دیدار می‌کنیم و در هر بخش شهر کابل که بخواهیم می‌توانیم برویم.»
رییس جمهور پیشین بار دیگر بر برقراری صلح دایمی در کشور تاکید ورزیده و افزوده است که یگانه راه برای برطرف ساختن چالش‌های کنونی، به میان آمدن حکومتی است که در آن نماینده‌گان تمامی اقوام حضور داشته باشند.
حامد کرزی گفت: «از برگزاری انتخابات بسیار شادمان می‌شویم، اما مهم این است که در اوضاع کنونی چه چیزی برای کشور ممکن است انجام شود، یعنی آیا می‌توانیم انتخابات برگزار کنیم؟ اینکه زمینه انتخابات فراهم شود و مردم با برگزاری یک همه پرسی، اراده شان را بیان کنند، ولی اگر این کار ممکن نیست، پس آیا راهی جز برگزاری لویه جرگه که در قانون اساسی کشور آمده است و قرن‌ها است که مردم افغانستان برای حل چالش‌های شان به آن مراجعه می‌کنند، داریم؟»
پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در کشور، با آنکه بیشتر رهبران سیاسی کشور را ترک کردند، اما حامد کرزی و عبدالله عبدالله در کابل باقی ماندند.
طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی گفت: «در افغانستان عفو عمومی اعلام شده است، اما این محدودیت‌ها وجود دارد و باید فضای اعتماد مستحکم‌تر شود و به این کار زیاد ضرورت است.»
هرچند که مسوولان امارت اسلامی در باره گفته‌های آقای کرزی در باره ممنوعیت سفر های خارجی چیزی نمی‌گویند، اما درباره برگزاری لویه جرگه دیدگاه دیگری دارند.
بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «امارت اسلامی در کل به خاطر ساختار نظام تلاش می‌کند، اما مشوره مردم و شهروندان کشور در این باره در جای خودش است.»
پس از آنکه امارت اسلامی اداره کشور را به دست گرفت، فرمان عفو عمومی از سوی رهبر امارت اسلامی اعلام شد که بربنیاد آن، تمامی کارمندان حکومت پیشین عفو شده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.