• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

افغانستانی‌ها بیشترین سهم سرمایه‌گذاری خارجی را در خراسان رضوی دارند

  • کد خبر : 5445
  • 09 عقرب 1400 - 18:33
افغانستانی‌ها بیشترین سهم سرمایه‌گذاری خارجی را در خراسان رضوی دارند

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خراسان رضوی ایران گفت: سرمایه‌گذاران افغانستان در سال جاری نیز همچنان بیشترین سهم را در طرحهای مصوب سرمایه‌گذاری خارجی این استان به خود اختصاص داده‌اند. مهدی تقوایی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال ۵۱ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۵۰ میلیون […]

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری خراسان رضوی ایران گفت: سرمایه‌گذاران افغانستان در سال جاری نیز همچنان بیشترین سهم را در طرحهای مصوب سرمایه‌گذاری خارجی این استان به خود اختصاص داده‌اند.
مهدی تقوایی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال ۵۱ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۵۰ میلیون دلار در استان مصوب شده که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از آنها مربوط به سرمایه گذاران افغانستانی است.
وی میزان طرحهای مصوب سرمایه گذاری خارجی استان در سال گذشته را ۵۹ طرح به ارزش ۱۳۱ میلیون دلار ذکر و بیان کرد: طرحهای مصوب سرمایه گذاری خارجی در سال جاری به لحاظ تعداد تقریبا معادل کل طرحهای سرمایه گذاری خارجی مصوب سال گذشته بوده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به یکسان نبودن فرآیندهای کاری در مرزهای مشترک ایران و افغانستان و به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین سه استان مرزی سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در خصوص مسایل مرزی و دیگر حوزه های اقتصادی مرتبط با افغانستان، با پیشنهاد معاون وزیر کشور مقرر شد که کمیته دائمی هماهنگی و همکاری مشترک سه استان یاد شده در خراسان رضوی ایجاد شود.
تقوایی افزود: دبیرخانه این کمیته با هدف ایجاد هماهنگی و رفع مشکلات موجود و هم افزایی بیشتر در امور مربوط به افغانستان بویژه بررسی موانع و چالش ها در صدور روادید، تامین منابع مالی، ورود و خروج کامیونها و نقل و انتقال ارز تشکیل می شود.
وی بیان کرد: این دبیرخانه به صورت گردشی و هر دو سال یکبار در یکی از این سه استان هم‌مرز با افغانستان دایر و فعال خواهد بود که در آغاز به مدت ۲ سال مسوولیت ایجاد کمیته و فعال سازی دبیرخانه به استانداری خراسان رضوی واگذار شده است که به زودی عملیاتی می شود.
به گزارش ایرنا، خراسان رضوی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ۲ مرز دوغارون و شمتیغ، مرزهای رسمی این استان با این کشور به شمار می روند و ۲ بازارچه دوغارون و خواف نیز در این مرزها وجود دارد.
خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های “گلورده”(میل ۷۳) در شهرستان درمیان، “دوکوهانه” در شهرستان نهبندان، “یزدان” در شهرستان زیرکوه و “ماهیرود” در شهرستان سربیشه است.
استان سیستان و بلوچستان نیز حدود ۳۵۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که معابر مرزی آن با این کشور در “میلک” و “گمشاد” است.
جمعیت افغانستان حدود ۴۰ میلیون نفر و اقتصاد آن نیز بر پایه زراعت، صنعت، تجارت و مهاجرت است، در شرایط فعلی تعداد مهاجران از افغانستان به کشورهای دیگر بویژه ایران افزایش قابل توجهی داشته و تمایل سرمایه گذاران افغانستانی برای آوردن سرمایه های خود به ایران فزونی گرفته است.
ارزش تجارت ایران با افغانستان سالانه ۲.۸ میلیارد دلار است که ۶۰ درصد از این میزان متعلق به استانهای خراسان است، هرچند در ابتدای تغییر و تحولات سیاسی در کشور افغانستان مبادلات تجاری بین دو کشور ۵۰ درصد کاهش یافت اما به تدریج این شرایط در حال بهبودی است و دورنمای تجارت با این کشور، حاکی از رقم خوردن شرایط بهتری نسبت به گذشته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5445

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.