• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

خطر انقراض حیات وحش در ولایت غور

  • کد خبر : 8233
  • 17 عقرب 1401 - 15:07
خطر انقراض حیات وحش در ولایت غور

غور در غرب کشور به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب، موجودیت کوه‌های بلند، جنگلات و علفچرها، محل مناسب برای زیست حیات وحش می‌باشد. در گذشته حیوانات کم‌یاب و پرندگان مختلف در این ولایت کوهستانی زندگی می‌کردند؛ اما به‌گفته‌ی شماری از باشندگان غور، بستر مناسبی که در گذشته برای زیست حیات وحش در این ولایت وجود داشت از […]

غور در غرب کشور به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مناسب، موجودیت کوه‌های بلند، جنگلات و علفچرها، محل مناسب برای زیست حیات وحش می‌باشد. در گذشته حیوانات کم‌یاب و پرندگان مختلف در این ولایت کوهستانی زندگی می‌کردند؛ اما به‌گفته‌ی شماری از باشندگان غور، بستر مناسبی که در گذشته برای زیست حیات وحش در این ولایت وجود داشت از بین رفته و اکنون گونه‌های کم‌یاب حیوانات وحشی و پرندگان نایاب در حالت نابودی قرار دارند.
غلام‌نبی، از باشندگان غور می‌گوید: «در گذشته حیوانات وحشی و پرندگان زیاد در ولایت غور وجود داشت ولی متأسفانه در نتیجه‌ی شکار غیرقانونی، قطع جنگلات و علفچرها و همچنان جنگ‌های متداوم، گونه‌های کم‌یاب این حیوانات وحشی در حالت نابودی قرار دارند. تعداد اندکی هم که در کوه‌ها و دره‌های این ولایت باقی مانده‌اند، در اثر بی‌توجهی مردم و مسئولین از بین خواهند رفت. مردم غور اکثرا تفنگ‌سالار هستند و همیشه -خصوصا در فصل زمستان- دست به شکار غیرقانونی حیوانات وحشی و پرندگان می‌زنند.»
جمال‌الدین، یکی دیگر از باشندگان غور هم می‌گوید که در طی چندین سال گذشته به حیات وحش در این ولایت هیچ توجهی نشده و همواره مردم در مناطق مختلف غور دست به شکار غیرقانونی زده‌اند که در نتیجه گونه‌های حیوانات و پرندگان کم‌یاب در حالت نابودی قرار گرفته‌اند.
باشندگان غور از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که جلوی شکار غیرقانونی، قطع بی‌رویه جنگلات و مناظر طبیعی را بگیرند تا از نابودی حیات وحش در این ولایت پیشگیری صورت گیرد.
قطع بی‌رویه جنگلات و شکار غیرقانونی
آگاهان محیط زیست در غور با ابراز نگرانی از انقراض حیات وحش در این ولایت می‌گویند که در طی سال‌های متمادی جنگ، شکارهای غیرقانونی از سوی مردم و مسئولین دولتی، قطع بی‌رویه جنگلات، از بین بردن مناظر طبیعی و تغییرات اقلیمی، گونه‌های کم‌یاب حیوانات وحشی و پرندگان نایاب در این ولایت از بین رفته‌اند.
گلاب‌الدین حکیمی، از آگاهان محیط زیست در غور از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که برنامه‌های آگاهی‌دهی را برای مردم این ولایت به‌خاطر اهیمت حیات وحش، جنگلات و مناظر طبیعی راه‌اندازی کند تا جلوی شکار غیرقانونی گرفته شده و از نابودی گونه‌های کم‌یاب حیوانات و پرندگان پیشگیری شود.
به‌گفته‌ی وی، در گذشته گونه‌های مختلف حیوانات وحشی و پرندگان در ولایت غور که دارای کوه‌های بلند و دره‌های زیبا و سرسبز است، وجود داشته است؛ اما به‌دلیل جنگ‌ها، شکار غیرقانونی و از بین بردن منابع طبیعی از بین رفته‌اند.
براساس گفته‌های آگاهان محیط زیست، در غور در گذشته بیش از ۲۰ هزار جریب زمین در مناطق مختلف این ولایت پوشیده از جنگلات بوده است، اما به‌دلیل جنگ و ناامنی‌های چندین‌دهه‌ی گذشته و قطع بی‌رویه جنگلات از سوی مردم، این ساحات جنگلی تخریب شده است. در گذشته بیش از ۲۰ هزار جریب زمین در مناطق مختلف غور پوشیده از جنگلات بوده است.
آنان همچنان می‌گویند که مردم از اهمیت جنگلات آگاهی نداشته و در فصل زمستان به‌خاطر نبود مواد سوخت، مجبور می‌شوند دست به قطع جنگلات زده و برای گرم کردن خانه‌های‌شان استفاده کنند.
آگاهان محیط زیست همچنان می‌گویند که در طی چند سال گذشته به‌دلیل خشک‌سالی‌های متواتر، میزان بارندگی در سطح کشور کاهش یافته که این امر سبب کاهش رطوبت و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی شده که در نتیجه جنگلات کشور را تهدید می‌کند.
تأثیرات جنگ و صداهای دلخراش بر حیات وحش
فعالان مدنی و باشندگان غور می‌گویند در کنار شکار غیرقانونی، قطع بی‌رویه جنگلات و تغییرات اقلیمی، چندین‌دهه جنگ و موجودیت صداهای دلخراش و نبود بستر مناسب برای زندگی، سبب شده است تا حیوانات وحشی و پرندگان از بین رفته یا مهاجر شوند.
امان‌الله، از فعالان مدنی غور می‌گوید: «در کنار جنگ و صداهای دلخراشِ انتحار و انفجار، متأسفانه از سلاح در غور بسیار زیاد استفاده می‌شود. مردم تفنگ‌سالار هستند و در هر مراسمی از سلاح استفاده می‌کنند. از طرفی، همیشه دست به شکار حیوانات و پرندگان کوهی می‌زنند که کار شان سبب از بین رفتن و مهاجرت حیوانات و پرندگان می‌شود.»
این فعال مدنی غور موجودیت حیوانات وحشی در طبیعت را مهم دانسته و می‌گوید که نابودی حیات وحش سبب برهم خوردن تعادل طبیعت می‌شود. او حفظ و مراقبت از حیات وحش را مسئولیت همه‌ی شهروندان می‌داند و از مردم می‌خواهد که در راستای حفظ و مراقبت حیات وحش توجه جدی کنند.
طالبان چه کردند؟
مسئولان محلی طالبان در ولایت غور می‌گویند با افرادی که دست به شکار غیرقانونی حیات وحش زده و جنگلات را به‌گونه‌ای خودسر قطع کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان در غور می‌گوید که به‌تازگی اداره محیط زیست اطلاعیه‌ای را نشر کرده که براساس فرمان رییس‌الوزرای حکومت طالبان تمام شکار غیرقانونی حیوانات و پرندگان کم‌یاب منع شده و با کسانی که دست به چنین کارهای بزنند، برخورد قانونی می‌شود.
براساس این اعلامیه، اداره محیط زیست غور از تمام مردم و مسئولان ولسوالی‌های این ولایت خواسته‌اند تا مطابق به فرمان ریاست‌الوزرای طالبان از شکار حیوانات و پرندگان نایاب خودداری کنند، تا کوه‌ها و دشت‌های این ولایت حیوانات و پرندگان از دست رفته‌اش را دوباره بدست آورد.
باشندگان و مسئولان محلی غور در حالی از انقراض حیات وحش ابراز نگرانی می‌کنند که به‌تازگی مسئولان طالبان در کابل در یک نشستی نیز از وضعیت حیات وحش در کشور نگرانی کرده و از همه‌ی مردم و مسئولین خواستند که در راستای حفظ حیات وحش در کشور توجه جدی نمایند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.