• امروز : جمعه, ۲۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
2

غنی با حضور در وزارت صحت: بدون امضای من تمام مقرری‌ها بی‌اعتبار است

  • کد خبر : 2880
  • 12 جدی 1399 - 19:22
غنی با حضور در وزارت صحت: بدون امضای من تمام مقرری‌ها بی‌اعتبار است

محمداشرف غنی، رییس جمهور شام روز پنج‌شنبه، یازدهم جدی پس از برکناری احمدجواد عثمانی از وزارت صحت عامه به این وزارت رفت و نشستی را با معینان و مسوولان این وزارت ریاست کرد. طبق اعلام ارگ، رییس جمهور در این نشست گفته است که همه تغییرات و تعیینات در این وزارت بر اساس قانون صورت […]

محمداشرف غنی، رییس جمهور شام روز پنج‌شنبه، یازدهم جدی پس از برکناری احمدجواد عثمانی از وزارت صحت عامه به این وزارت رفت و نشستی را با معینان و مسوولان این وزارت ریاست کرد. طبق اعلام ارگ، رییس جمهور در این نشست گفته است که همه تغییرات و تعیینات در این وزارت بر اساس قانون صورت می‌گیرد و بدون امضای من، فهرست تمام مقرری‌ها بی‌اعتبار است. غنی در این نشست گفت: «اخیراً وضعیت پیش آمده در وزارت صحت عامه، واقعاً غم‌ناک و توهین به همه است. باید به قانون احترام شود و همه مسایل از طریق مراجع قانونی مورد تطبیق قرار گیرد، حق به حق‌دار برسد و کسانی که از قانون سرپیچی کرده‌اند، مجازات شوند.» او تاکید کرد که در این وزارت شخص سیاسی نمی‌آید، سرپرست تعیین می‌شود و یک مسوول مسلکی مدیریت را بر عهده می‌گیرد. رییس جمهور غنی افزود که فضای کاری در وزارت صحت عامه باید فضای همکاری، همدلی و همبسته‌گی باشد و اراده محکم برای اصلاح وجود داشته باشد. رییس جمهور گفته است که رفتارهای سیلقه‌ای صورت گرفته نمی‌تواند، معیارها واضح می‌شود و در روند قراردادهای شش ماه گذشته، تجدید نظر صورت می‌گیرد. به گفته غنی، سیستم واضح مدیریت الکترونیکی منابع ایجاد می‌شود و پولیو و سایر برنامه‌های واکسن به داخل وزارت می‌آید و کارهای موازی متوقف می‌شود. محمداشرف غنی در ادمه افزود که پس از این پروژه‌های بی‌هدف از میان برداشته می‌شود.
پیش‌تر احمدجواد عثمانی نامه‌ای را عمومی کرده بود که در آن حرف از استعفا و برکناری او رفته است. این نامه روز پنج‌شنبه، یازدهم جدی، از سوی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری به دفتر کار عثمانی در وزارت صحت عامه فرستاده شده است. در شروع نسخه‌ای از این نامه که از سوی عثمانی عمومی شده است، غنی گفته است که استعفانامه وزیر صحت عامه را دریافت و مطالعه کرده است. در جمله دوم آن گفته شده است که «استعفای وزیر صاحب منظور است.» به پیوست همین جمله از سوی غنی تاکید شده است، هر مدیری که تحت نظارتش فساد گسترده واقع شود، مسوول است و اگر ابهام وجود داشته باشد، باید خود را معذول بپندارد. در جمله سوم این نامه آمده است که براساس حکم مقام عالی ریاست جمهوری، احمدجواد عثمانی وزیر صحت عامه از وظیفه‌اش معزول و برکنار شده است. عثمانی با انتشار نامه مذکور در شبکه‌ اجتماعی توییتر نوشته است که او تا کنون از سمت وزارت صحت عامه استعفا نداده است. او بعدتر در یک نوار ویدیویی نیز تاکید کرد که از وظیفه‌اش استعفا نداده است. به گفته عثمانی، رییس جمهور روز گذشته از او خواسته بود که استعفا بدهد، اما او قبول نکرد و برایش دلیل آورد که موانع قانونی در برابر ادامه کار خود نمی‌بیند. عثمانی می‌افزاید که غنی صبح امروز نیز برایش تلفن کرده و بار دیگر خواستار استعفایش از وظیفه شده است و او این‌بار نیز قبول نکرده است. وزیر معزول صحت عامه می‌گوید که به دنبال این تماس تلفنی نامه‌ای را از سوی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری دریافت کرده است که در آن از منظوری استعفایش از سوی غنی سخن رفته است. با این حال او بار دیگر تاکید کرد که هنوز از سمت‌اش در وزارت صحت عامه استعفا نداده است. عثمانی در پایان این نوار تصویری می‌گوید که به نظر او، حکومت‌داری در افغانستان باید تقویت شود، اما این کار با این شیوه ممکن نیست. جواد عثمانی، اقدام غنی در برابر خود را یک نوع توطئه سیاسی توصیف کرده است.
شایع شده بود که پس از برکناری عثمانی نیروهای ویژه محافظت رییس جمهور وزارت صحت عامه را محاصره کرده و از عثمانی خواسته‌اند که وزارت را ترک کند؛ اما صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهور این موضوع را تکذیب کرد. عطامحمد نور در پیوند به برکناری عثمانی واکنش تند نشان داده است‌. او در فیس‌بوکش نوشت: «ما در برابر هر اقدامی پیش از حکم محکمه عادلانه و اثبات حقیقت و در نتیجه تصامیم عجولانه، حساسیت بر انگیز، اهانت آمیز و مبتنی بر عصبیت قومی و به شیوه دیکتاتوری صورت بگیرد، به بهای سنگینی پاسخ می‌دهیم.» نور گفته است که تصامیم بعدی را در اعلامیه مطبوعاتی همه‌گانی خواهد کرد. موضوع استعفا و برکناری عثمانی دو روز پس از بازداشت بسته‌گان او به اتهام دست داشتن در فساد مالی در وزارت صحت عامه رسانه‌ای شده است. وزیر صحت عامه به دنبال بازداشت چهار کارمند این وزارت اعلام کرد که برخی از آن‌ها نسبتی با او ندارد. او هم‌چنان گفت که این چهار نفر به هدایت خودش و تقاضای دادستانی کل برای تحقیق حاضر شده‌اند و ادعای بازداشت آن‌ها کذب است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.