• امروز : جمعه, ۲۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

گشایش مارکیت بزرگ میوه و سبزی در غرب کابل

  • کد خبر : 10263
  • 09 عقرب 1402 - 13:51
گشایش مارکیت بزرگ میوه و سبزی در غرب کابل
یک مارکیت جدید میوه و سبزی امروز (سه‌شنبه) در منطقه‌ی کمپنی کابل با سرمایه‌گذاری یک‌ونیم میلیون دالر امریکایی از سوی یک سرمایه‌گذار گشایش یافت.

این مارکیت که در ساحه‌‏ی به وسعت ۲۵ جریب زمین ساخته شده، بیش از ۲هزار و ۵۰۰ دکان و هفت گدام بزرگ دارد.
برخی بازرگانان، ایجاد این مارکیت را در راستای توسعه تجارت فرآورده‌های میوه و سبزی مهم خواندند. بازرگانان تاکید ورزیدند که ایجاد سردخانه‌ها در این مارکیت سهولت‌های را برای کشاورزان و بازرگانان فراهم خواهد ساخت.
یکی از بازرگانان گفت: «سردخانه‌های ما فعال شود. برای کشاورزهای سمت غزنی، میدان وردک و مردمان باغ بالای سمت شمال، ان‌شاءالله یک سهولت خوب برای شان ایجاد شده است که دیگر فرآورده‌های شان ضایع نشود.»
بازرگان دیگر در این مراسم گفت: «خواست من از امارت اسلامی این است که امنیت این ساحه را تامین کند.»
زمین این مارکیت از سوی شهرداری کابل به سکتور خصوصی واگذار شده است.
یکی از سرمایه‌گذاران در این مارکیت گفته است که هفت گدام بزرگ برای نگه‌داری فرآورده‌های میوه و سبزی در این مارکیت وجود دارند و به زودی کار ساخت سردخانه‌های معیاری در این مکان نیز آغاز خواهد شد.
سمیع الله شاهد منصور، رییس مارکیت جدید میوه و سبزی گفت: «ما می‌خواهیم که در این‌جا یک سرمایه‌گذاری بزرگ انجام بدهیم؛ حتی تا حدود شانزده یا هفده میلیون دالر. با این سرمایه‌گذاری می‌خواهیم که به تمام کارگران، باغ‌داران و بازرگانان ملی یک فضای خوب برای فعالیت در این مارکیت فراهم کنیم.»
وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تاکید می‌کند که برای نگه‌داری و توسعه تجارت فرآورده‌های کشاورزی، کار ساخت و ساز سردخانه‌ها در چهارده ولایت کشور جریان دارد و در آینده‌ی نزدیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
مصباح الدین مستعین، سخنگوی وزار زراعت، آبیاری و مالداری گفت: «هم اکنون در ولایت‌های مختلف در چهارده ولایت کشور کار ساخت و ساز سردخانه‌ها جریان دارد و به زودی تکمیل خواهند شد. در سال روان یک سردخانه بزرگ و با معیارهای بین‌المللی از سوی سکتور خصوصی نیز ساخته شده است.»
کم‌بود سردخانه‌ها یکی از چالش‌های بزرگ فراراه کار کشاورزان و بازرگانان سکتور میوه و سبزی به شمار می‌رود.
پیش از این نیز وزارت اقتصاد از نهادهای مددرسان بین‌المللی خواسته بود تا در راستای توسعه زراعت و اقتصاد کشاورزان در زمینه ساخت و ساز سردخانه‌ها در نقاط مختلف کشور با افغانستان همکاری کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10263

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.